Proton Office

Czy do krakowskich biurowców dotrzesz komunikacją miejską?

Natężenie kursów linii autobusowych, źródło: Knight Frank/ZIKiT
Natężenie kursów linii tramwajowych, źródło: Knight Frank/ZIKiT
W Krakowie rośnie podaż nowoczesnej powierzchni biurowej. Ważnym czynnikiem podczas wyboru lokalizacji biurowca jest dostęp do transportu miejskiego.

Pod koniec trzeciego kwartału 2013 roku w stolicy Małopolski znajdowało się ok. 533 100 mkw. powierzchni biurowych, co oznacza, iż Kraków jest drugim najwiekszym rynkiem biurowym w kraju, jak wynika z danych Knight Frank. Biura znaleźć można nie tylko w nowoczesnych biurowcach, lecz również w położonych w centrum miasta odrestaurowanych kamienicach.

 

W centrum Krakowa zlokalizowanych jest ok. 97 000 mkw. powierzchni biurowej na wynajem, co stanowi 18 proc. zasobów miasta. Niewielka ilość jest spowodowana historycznym charakterem lokalizacji i ograniczoną podażą działek przeznaczonych pod zabudowę komercyjną. Większość powierzchni biurowej (82 proc.) znajduje się poza centrum, m.in. w południowej części dzielnic Prądnik Biały i Prądnik Czerwony, północno- zachodniej części Podgórza oraz na obszarze wzdłuż ulicy Armii Krajowej.

 

W trakcie pierwszych dziewięciu miesięcy ubiegłego roku wolumen powierzchni biurowych w Krakowie wzrósł o 3,3 proc. Ukończono cztery projekty: Roan, Dekerta 18, Quattro Business Park III oraz Wyczółkowskiego Business Center, które łącznie oferują 17 200 mkw. Pod koniec września 2013 roku w budowie pozostawało 114 500 mkw. powierzchni w ramach dwunastu projektów.

 

Wzmożona aktywność najemców na krakowskim rynku biurowym odczuwana jest od 2010 roku. Przekłada się ona na bardzo niski poziom wskaźnika pustostanów na poziomie 3,1 proc., co oznacza 16 300 mkw. wolnej powierzchni. Popyt na biura w Krakowie generowany jest głównie przez sektor BPO i IT. Stawki czynszów kształtują się na stabilnym poziomie od 13 do 15 euro/mkw. miesięcznie za budynki klasy A i między 10 a 12 euro/mkw. miesięcznie za powierzchnie klasy B.

 

Komunikacja miejska

 

Obiekty biurowe w Krakowie są rozmieszczone nieregularnie, nie tworząc jednolitego centrum biznesowego. Z tego względu kluczowym czynnikiem w wyborze lokalizacji pod inwestycję jest dogodny dostęp do infrastruktury transportowej. Jak informuje Knight Frank, obecnie w Krakowie coraz większy odsetek osób rezygnuje z transportu samochodowego na rzecz komunikacji miejskiej lub transportu rowerowego (ograniczonego niewystarczającą ilością ścieżek).

 

Knight Frank, we współpracy z ZIKiT, przygotował mapki pokazujące przepustowość transportu miejskiego w Krakowie (osobno dla tramwajów i autobusów). Widać na nich również punkty z liczbami pracowników, które odpowiadają miejscom koncentracji obiektów biurowych.

 

Autorzy informują, iż mapki prezentują aktualny stan sieci transportu miejskiego w Krakowie. W przyszłości nie są planowane znaczne jego modyfikacje – możliwa wydaje się co najwyżej budowa odnóg w nowych kierunkach.

 

W ostatnim czasie wśród zmian w krakowskim transporcie zbiorowym można wymienić uruchomienie linii tramwajowej prowadzącej do ulicy Lipskiej (węzeł komunikacyjny Mały Płaszów), która stanowi dogodną możliwość dojazdu do powstających w okolicy biurowców – Enterprise Park i Orange Office Park. Innym przykładem może być uruchomienie linii tramwajowych na odcinku Ruczaj – Czerwone Maki. W przyszłości planowana jest budowa nowej linii tramwajowej do Górki Narodowej.

 

Pełna wersja raportu w PDF znajduje się poniżej.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz