Giant

130 tysięcy specjalistów zatrudnionych w BPO

Biuro Infosys w budynku Infosys Green Horizon w Łodzi
Biuro Infosys w budynku Infosys Green Horizon w Łodzi
Do końca 2015 r. liczba zatrudnionych w centrach usług biznesowych z kapitałem zagranicznym wzrośnie do 160 tysięcy.

Sektor nowoczesnych usług biznesowych dołączył do grupy branż, które zatrudniają najwięcej wysoko wykwalifikowanych osób w Polsce – informuje raport „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014” opracowany przez ABSL. Obecnie w sektorze tym pracuje 130 000 osób, a do końca 2015 r. ta liczba ma wzrosnąć do 160 000.

 

Ostatnie lata wyniosły Polskę na lidera sektora BPO w Europie i jedną z najlepszych na świecie lokalizacji dla usług biznesowych. W ciągu ostatnich dwóch i pół roku branża ta urosła o 50 proc. W ciągu ostatniego roku przybyło w tym sektorze ponad 18 000 nowych etatów, a od początku 2013 r. na terenie największych polskich aglomeracji pojawiło się 66 nowych centrów usług. Jak podaje raport ABSL, 60 proc. z nich stworzyli nowi inwestorzy, tacy jak ThyssenKrupp, Merck, GE Healthcare, RWE, Mars, DFDS, Linklaters czy McCormick.

 

Do 2004 roku włącznie w Polsce powstało 96 centrów usług z kapitałem zagranicznym. Dziś jest ich 470, czyli prawie 5 razy więcej. Łącznie zatrudniają 128 000 osób, głównie absolwentów wyższych uczelni, profesjonalistów i managerów posiadających kilkuletnie doświadczenie biznesowe – informuje Marek Grodziński, Wiceprezes ABSL, Dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO Capgemini.

 

Dziś inwestycje sektorowe stanowią największą pulę w łącznej liczbie bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W Polsce swoje centra usług prowadzi 325 inwestorów z 28 krajów, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec – podkreśla Przemysław Berendt, Wiceprezes ABSL, Globalny Wiceprezes Luxoft ds. Marketingu.

 

Polska plasuje się bardzo wysoko w rankingach oceniających najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla sektora usług biznesowych. W tegorocznym raporcie Gartnera kraj nad Wisłą został uznany za lidera pod kątem lokowania nowych centrów usług w rejonie EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki). Dzięki wspólnej pracy inwestorów, władz, sektora edukacji i otoczenia biznesu za kilka lat mamy szansę dołączyć do 20 najsilniejszych gospodarek świata – twierdzi Jacek Levernes, Prezes ABSL, Członek Zarządu HP Europa. Takie branże jak nowoczesne usługi biznesowe powinny wpisywać się w priorytetowe obszary polityki gospodarczej kraju – dodaje.

 

Już teraz liczba pracowników centrów usług biznesowych z zagranicznym kapitałem w Polsce jest większa niż liczba prawników czy górników, a w przyszłym roku przekroczy również łączną liczbę lekarzy. Należy przy tym uwzględnić również zatrudnionych w polskich centrach usług wspólnych i firmach outsourcingowych – wtedy można założyć, że w sektorze usług dla biznesu pracuje ponad 200 000 osób.

 

Za 75 proc. zatrudnienia odpowiadają firmy, które rozpoczęły prowadzenie działalności w Polsce przed 2013 r., a w ciągu ostatniego roku rozszerzyły działalność (dane z najnowszego raportu ABSL). Przykłady? Między innymi Infosys, Fujitsu, Sii, Credit Suisse czy Capgemini.

 

Prognozy rozwoju są jeszcze bardziej obiecujące. 9 na 10 inwestorów deklaruje dalszy wzrost zatrudnienia w ciągu kolejnych 2 lat. Według prognoz ABSL do końca przyszłego roku liczba zatrudnionych może przekroczyć 160 000 – komentuje Janusz Górecki, Szef Działu Analiz ABSL oraz koordynator raportu ABSL.

 

Jak analizują eksperci ABSL, w przeciętnym centrum usług w Polsce pracują 273 osoby, a liczba ta systematycznie wzrasta. Warto zauważyć, że w kraju działa 28 centrów, w których pracuje ponad 1000 osób.

 

Na efektywność zatrudnionych w centrach usług biznesowych wpływają dodatkowe kursy językowe oferowane przez pracodawców, szkolenia, stabilne warunki zatrudnienia oraz odpowiednia siedziba i warunki pracy. Badanie Mikomax Smart Office pokazuje, że nawet najlepsze kadry nie będą odnosić sukcesów dla przedsiębiorstwa, jeśli nie zapewni się im właściwego środowiska i warunków pracy. Firmy z branży usług dla biznesu mają świadomość tej zależności i są liderami w zakresie tworzenia przyjaznych miejsc zatrudnienia – podsumowuje Janusz Mikołajczyk, Prezes Zarządu, Mikomax Smart Office, Partner Strategiczny ABSL.


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz