Dom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoVantage Development S.A. logoHAVRE Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoVastint Poland Sp. z o.o. logoTétris Poland logoARTSERVIS sp. z o.o. logoForbo Flooring Systems Polska logoUNIMOR Development S.A. logoPodium Investment logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoAluprof S.A. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoPorto Office A Sp. z o.o. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoTorus logoNowy Styl Group logoDEVCO Sp. z.o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoSpectra Development logoCOTEX Office Centre logoINTERBIURO logoINTER-BUD logoAgrobex Sp. z o.o. logoOlivia Business Centre logoBusiness House logoArchicom logoCity Space logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoKontor logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Polska nadal liderem w regionie

Według najnowszego badania atrakcyjności inwestycyjnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej, Polska pozostaje na najwyższym stopniu podium.

Polska utrzymała się na pozycji lidera w badaniu atrakcyjności inwestycyjnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej, po raz pierwszy wywalczonej w 2013 r. Wcześniej na pierwszym miejscu przez kilka lat utrzymywała się Republika Czeska.

 

Tegoroczne badanie zostało zorganizowane już po raz dziewiąty przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową (AHK Polska) oraz piętnaście innych niemieckich izb bilateralnych regionu. Czechy prowadziły od 2006 do 2012 r., natomiast Polska wspinała się z pozycji ósmej, na czwartą, by w rezultacie zająć w latach 2010-2012 drugą i, w 2013 r., wyjść na pozycję lidera. Drugie miejsce w 2014 r. zajęły Czechy, a trzecie – Estonia. Na kolejnych pozycjach znalazły się: Słowacja, Słowenia, Łotwa i Litwa.

 

Ranking bazuje na ocenach punktowych w skali od 1 (min.) do 6 (max.). W najnowszej edycji Polska uzyskała 4,09 pkt, co oznacza wzrost w porównaniu do 2013 r., gdy zdobyła 3,99 pkt. Badanie przeprowadzone zostało w lutym i marcu br. wśród 1435 przedsiębiorstw z kapitałem niemieckim, które prowadzą inwestycje na terenie Europy Środkowo-Wschodniej.

 

Podczas badania zapytano ankietowanych o ocenę decyzji lokalizacji inwestycji: „Czy zainwestowaliby Państwo ponownie w kraju lokalizacji firmy?”. 94 proc. respondentów odpowiedziało pozytywnie w przypadku Polski. Taki sam wynik uzyskała Estonia, natomiast Litwa – 90 proc., a Czechy – 88 proc.

 

Atrakcyjność inwestycyjna została przez niemieckich inwestorów oceniona w oparciu o 21 czynników. W przypadku Polski największą krytykę w 2014 r. wzbudziły: system i instytucje podatkowe, administracja publiczna oraz niewielka przejrzystość przetargów publicznych. Pozytywnie natomiast oceniono kondycję polskiej gospodarki.

 

Pełna wersja badania w PDF znajduje się poniżej.

Pobierz PDF

0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
mantra