Giant

European Retail Congress już za nami

|
European Retail Congress
25 października w hotelu Novotel w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja European Retail Congress, podczas której przedstawiciele branży debatowali o wyzwaniach jakie stoją przed handlem detalicznym.

 

Jeszcze nie tak dawno byliśmy świadkami zmiany postawy konsumentów, którzy byli wyłącznie łowcami promocji, a detaliści prześcigali się w dyktowaniu coraz to większych obniżek. Ogromna cześć klientów przestała być wówczas lojalna i zaczęła poszukiwać korzyści i okazji – mówił Maciej Łukasik, Dyrektor ds. Handlu Detalicznego, ING Bank Śląski S.A. Obecnie detaliści starają się dotrzeć do klientów, którzy pozostają w zasięgu sklepu, ale nie są częścią zlojalizowanej grupy. Zdaniem Macieja Łukasika mechanizmami zwiększającymi rentowność sklepów i przyczyniającymi się do pozyskania nowych klientów są m.in. programy lojalnościowe nagradzające konsumenta oraz kampanie promocyjne zachęcające do zakupu. Do kwestii digitalizacji, która rewolucjonizuje sposoby płatności, odniósł się Paweł Działak, Prezes Zarządu Krajowego Integratora Płatności mówiąc, że społeczeństwo dużo łatwiej niż kiedyś przyzwyczaja się do nowych sposobów płatności. Znaczna część konsumentów nie nosi gotówki w portfelu, tylko korzysta z kart płatniczych. Dodatkowo coraz bardziej zauważalnym substytutem dla kart są telefony komórkowe, które większość z nas nosi w kieszeni.

Rosnąca rola Big Data

Kolejną część konferencji otworzyła prezentacja związana z doświadczeniami firmy Augere Health Food Fund, dotycząca praktyk finansowania oraz wdrażania innowacji. Innowacje są ważnym składnikiem wszystkich zmian jakie dokonuje się w modelach biznesu we wszystkich przedsiębiorstwach – mówił dr inż. Tomasz Kaniowski. Podczas Case Study zaprezentowane zostały produkty takich firm jak Summer Agency, First 11 czy Mate T.

Drugi panel dyskusyjny, moderowany przez Annę Bombałę, Zastępcę Dyrektora redakcji „Handel w praktyce”, skupił się na szansach i zagrożeniach związanych z gromadzeniem i przetwarzaniem danych. Podczas dyskusji Piotr Paszczyk (APN Promise) stwierdził, że klienci reprezentowanej przez niego spółki nie są gotowi na to, by wyciągać wnioski z danych, które gromadzą. Głównym wyzwaniem dla nas, jako dostawców, jest przekonanie klienta by chciał skorzystać z informacji, którymi dysponuje – mówił Prezes Zarządu APN Promise. Piotr Paszczyk zwrócił również uwagę, że ogromną zmianą jaka nastąpiła w ostatnich latach jest fakt, że klienci nie potrzebują inwestować w nośniki danych, tylko mogą korzystać z chmury, która umożliwia ich przechowywanie i przetwarzanie. Bogusław Bławat, Dyrektor Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, zapewniał, że ilość danych, którymi obecnie dysponuje Instytut jest ogromna, ale żeby wyciągnąć jakiekolwiek wnioski z tych danych, niezbędne jest zastosowanie bardzo zaawansowanych technik analizy.

Wiedza o Kliencie jest ogromna, ale niesie za sobą zarówno szanse jak i zagrożenia – mówił Artur Stachowski (Orange Polska). Zdaniem Dyrektora Sprzedaży do Sektora Korporacje, wszystkie dane które udostępniają klienci, mogą posłużyć do przetworzenia ich na jeszcze lepsze efekty biznesowe oraz spersonalizowaną propozycję dla klienta. Jednak wyzwaniem, z którym trzeba się głównie zmierzyć, to zachowanie bezpieczeństwa przetwarzania danych oraz podtrzymanie zaufania jakimi obdarzyli nas klienci. Poprzednikom wtórował Tomasz Dymowski, Dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej, Raiffeisen Bank Polska, który przekonywał, że digitalizacja oraz wynikające z niej szanse generują konieczność redefinicji strategii rozwoju organizacji oraz konieczność rozszerzenia modelu biznesowego. Klienta trzeba zaskoczyć, wzbudzić jego zaufanie i następnie stworzyć dla niego wartość dodaną – mówił Dyrektor.

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz