Proton Office

European Retail Congress już za nami

|
European Retail Congress
25 października w hotelu Novotel w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja European Retail Congress, podczas której przedstawiciele branży debatowali o wyzwaniach jakie stoją przed handlem detalicznym.

 

Inwestorzy wobec wyzwań podyktowanych przez branżę retail

Po przerwie na lunch uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać krótkiej prezentacji dotyczycącej sieci franczyzowych. Wystąpienie wygłosiła Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców, Monika Dąbrowska, która rozpoczęła optymistycznym stwierdzeniem, że z roku na rok liczba systemów franczyzowych rośnie. Franczyzobiorcy to osoby z różnym doświadczeniem, które w przypadku niepowodzenia mogą liczyć na ogromne wsparcie i pomoc ze strony franczyzodawcy – dodała Prezes.

Wyzwania inwestycyjne były osią debaty w trzecim panelu, moderowanym przez Mirę Kantor-Pikus (Cushman & Wakefield Polska). Wśród podejmowanych tematów były oczekiwania inwestorów instytucjonalnych względem branży retail i obiektów handlowych, o których mówił Włodzimierz Skonieczny (ING Bank Polski). Ogromną wartością jest dobry zarządca nieruchomości. Doświadczenie uczy, że przy tym samym aktywie zarządca może wykazać się bardzo dużymi umiejętnościami lub przeciwnie – jego działania mogą znacząco wpłynąć na negatywny wynik finansowy – mówił Włodzimierz Skonieczny.

Strategią każdego dewelopera jest nabywanie nieruchomości w najlepszych miejscach, po jak najmniejszych kosztach, co obecnie stanowi nie lada wyzwanie, ponieważ ceny gruntów są bardzo zawyżone – mówił Rafał Trusiewicz, Prezes Zarządu Katharsis Development. Deweloperzy, aby pozyskać atrakcyjny grunt nabywają przedsiębiorstwa, które nie są związane z ich branżą. Staramy się oddzielić przedsiębiorstwa od tych nieruchomości, które następnie sprzedajemy, likwidujemy bądź znajdujemy dla tych przedsiębiorstw inwestora strategicznego. Aktualnie jest to jedyna droga do pozyskiwania atrakcyjnych działek” – mówił Prezes.

Natomiast Francois Colombie, Przewodniczący Rady Nadzorczej Auchan Polska i Ukraina, mówił że najemcy muszą podjąć duży wysiłek, aby osiągnąć zysk przy nieustanie rosnącym tempie wzrostu gospodarczego. Ważna jest relacja pieniądza do wartości, a nowymi szansami na rozwój dla sieci handlowych są możliwości, które płyną z reurbanizacji.

Podstawowym oczekiwaniem inwestora jest to, by dana inwestycja jak najszybciej się zwróciła – mówiła Agnieszka Nowak (Globe Trade Centre). Według Dyrektor Centrum Handlowego Galeria Północna, nikt nie ma jednoznacznej recepty na sukces finansowy danego projektu, a wyniki są efektem kumulacji bardzo wielu różnych składowych. Najistotniejsze jest to, by projekty były stabilne i z czasem zyskiwały na wartości. Sukces centrum handlowego to składowa wielu czynników takich jak: odpowiedni najemcy, system zarządzania, lokalizacja, poziom inwestycji oraz koszty utrzymania obiektu. Z kolei Monika Dąbrowska, Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców, odniosła się do współpracy inwestorów z sieciami franczyzowymi. Zwróciła uwagę na to, że klient odwiedzając marki, które są mu znane, przy okazji poznaje pozostałą część oferty danej galerii. Wówczas nowe marki mają bardzo dużą szansę zostać dostrzeżone. We franczyzie kluczową rolę zaczyna odgrywać oferta. Klienci nie czują się już związani z daną marką. Coraz większą rolę ogrywa bowiem konkurencyjna oferta, która danego dnia jest najatrakcyjniejsza dla konsumenta – tłumaczyła Prezes.

Organizator: Executive Club

Patronat honorowy: Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska Rada Centrów Handlowych, Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Organizacja Franczyzodawców

Partner Główny: Katharsis Development

Partner Złoty: Vivenge, GTC

Partnerzy: Auchan, Augere Venture, ING Bank Śląski, MicroStrategy, Orange, Raiffeisen Polbank

Professional Partner: Cigno Consulting

Patroni medialni: Wirtualna Polska, Rynek Inwestycji, Business&Prestige, Handel Extra, e-biurowce, BudNet, Kariera w Finansach, biznes2biznes, Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Biznes musi sprzedawać, Law Business Quality, Galerie Handlowe, galeriehandlowe.pl, franczyzawpolsce.pl, Franczyza&Biznes, Handel w praktyce, Newseria, QBusiness, retail360.pl, Poradnik Handlowca, UrbNews, Poland Today, Przegląd Handlowy


 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz