Vastint Poland Sp. z o.o. logoPorto Office B Sp. z o.o. logoEcho Investment logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoKwiaty dla biura logoDEVCO Sp. z.o.o. logoLC Corp S.A. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoSchüco International Polska logoAluprof S.A. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoCentrum Techniki Okrętowej S.A. logoOlivia Business Centre logoTorus logoAWIM Grupa Inwestycyjna logoPodium Investment logoTork logoOnyx Business Point logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoSpectra Development logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoGhelamco Poland logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoEURO STYL Spółka Akcyjna logoDuda Development logoTétris Poland logoBusiness House logoCHB14 logoKontor logoCity Space logoArchicom logoFYI Commercial Consulting logoHAVRE Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoGTV Lighting logoAgrobex Sp. z o.o. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoNowy Styl Group logoEkodom Deweloper logoINTERBIURO logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Polacy pokochali luksus w biurze

|
O trendach i preferencjach najemców powierzchni biurowych w Polsce, a także o popularności najbardziej luksusowych rozwiązań rozmawiamy z Mariolą Białachowską, Project Managerem w firmie MDD.
Z Mariolą Białachowską, Project Managerem w firmie MDD.
Mariola Białachowska, fot. Marcin Narewski

O trendach i preferencjach najemców powierzchni biurowych w Polsce, a także o popularności najbardziej luksusowych rozwiązań rozmawiamy z Mariolą Białachowską, Project Managerem w firmie MDD. 

 

Polacy już pokochali luksus w biurach czy jeszcze potrzebują na to czasu?

Mariola Białachowska: Gdyby się odnieść do danych statystycznych, to z raportów KPMG na temat rynku dóbr luksusowych z ostatnich 5 lat wynika, że liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce stale wzrasta. Jest to oczywiście związane z tym, że jako kraj w ostatnich latach bardzo się rozwinęliśmy, nasze społeczeństwo wyszło z pokomunistycznego niedostatku, a dopiero po zaspokojeniu podstawowych potrzeb myślimy o zaspokojeniu potrzeb wyższych, takich jak np. piękne i inspirujące nas wnętrza.

 

Podniesienie poziomu stopy życiowej znajduje odzwierciedlenie również w inwestycjach w nieruchomości oraz w aranżacji biur. Duży udział w tym inwestycji kapitału zagranicznego w Polsce – otwiera się siedziby dużych międzynarodowych firm, a nasz kraj jest postrzegany jako miejsce atrakcyjne do inwestowania, głównie dzięki dosyć stabilnej sytuacji politycznej. Jest on również atrakcyjny dzięki konkurencyjnym kosztom utrzymania i samych płac, a jednocześnie zawiera ogromny potencjał jeśli chodzi o zasoby ludzkie. Posiadamy wielu specjalistów w różnych dziedzinach, jak np. IT; aktualnie powstają całe centra usług R&D oraz centra usług wspólnych BPO/ SSC.

 

Coraz częściej wybiera się tzw. luksusowe meble zaprojektowane przez znanych designerów, a nawet ozdabia się biurowe ściany dziełami sztuki. Jest to również związane ze zmianą postrzegania biura – z typowego miejsca pracy zmieniło się ono w narzędzie do zarządzania strategicznego. Siedziba na odpowiednim poziomie służy do podkreślenia statusu firmy, jest odzwierciedleniem jej tożsamości oraz służy do pozyskiwania najlepszych pracowników na rynku.

 

Naturalnym zjawiskiem jest, że planując inwestycje, szuka się różnych sposobów zoptymalizowania wydatków, czy zgodzą się Państwo z moją tezą, że właśnie aranżacja powierzchni biurowej jest tą płaszczyzną, na której szuka się największych oszczędności?

Generalnie wydaje się to logiczne, ponieważ aranżacja jest na samym końcu całego procesu budowlanego, tuż przed wprowadzeniem się najemcy. Nie możemy jednak zapominać, że koszt aranżacji biura jest z reguły kosztem samego najemcy, rzadko dewelopera, więc on będzie szukał oszczędności raczej gdzie indziej. Powstało wiele nowych certyfikowanych biurowców, które oprócz atrakcyjnego czynszu oferują również niższe koszty eksploatacji, oczywiście dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i tzw. zielonych rozwiązań. Czyli są tańsze w utrzymaniu, lepiej zaprojektowane i wyposażone, ładniejsze, a na dodatek zdrowsze. Najemca zaś może przeznaczyć środki, które zaoszczędzi na niższych kosztach eksploatacji, na lepszą aranżację biura.

 

Dlatego też od jakiegoś czasu utrzymuje się trend relokacji do nowych biurowców – w związku z czym wzrasta liczba wolnej powierzchni w starszych budynkach. W tej sytuacji, właściciele tych budynków przeprowadzają ich „lifting”, aby podnieść je do określonego poziomu. W zasadzie nowoczesne biurowce w tej chwili to już standard, kluczową rolę przejmuje więc stworzenie w nich dodatkowych atrakcji dla klientów, w tym atrakcyjnej aranżacji wnętrz. Szczególnie, że w związku z dużą podażą mamy obecnie rynek najemcy, a ściślej mówiąc pracownika, który będzie u tego najemcy zatrudniony. Tak wiele mówi się teraz o nowych generacjach wchodzących na rynek pracy – Y i Z. Z ich punktu widzenia wyposażenie biura jest i będzie bardzo istotne.

 

Poza tym minęły już czasy, kiedy nie zwracano uwagi na odpowiednią aranżację miejsca pracy. Pracodawcy w tej chwili są bardzo świadomi roli jaką wywiera na ludzi ich otoczenie, jak bardzo przekłada się to na efekty ich pracy i traktują biuro jako jeden z elementów zdobywania przewagi rynkowej. Dziś w cenie jest aranżacja spójna z polityką i wizerunkiem firmy oraz wyposażenie na wysokim poziomie – bo czym byłoby biuro w prestiżowej lokalizacji, w nowoczesnym biurowcu, a bez odpowiedniej aranżacji i z meblami gorszej jakości?

 

Śledząc historię Państwa firmy, można zauważyć, że Państwa klientami są firmy zagraniczne, m.in. z USA, czy to oznacza, że zagraniczne rynki są bardziej otwarte na meble biurowe z wyższej półki?

Od wielu lat eksportujemy swoje produkty między innymi do Anglii, Francji, Niemiec, Norwegii, Szwecji, czy też na Węgry, a także do Stanów Zjednoczonych. Otrzymujemy również zamówienia ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz tak egzotycznych miejsc jak choćby Mauritius czy Seszele. Jednym z głównych towarów eksportowych i powodem do dumy są nasze lady recepcyjne. Myślę, że one będą tu dobrym przykładem, z racji tego, że jest to rodzaj mebla z tzw. „wyższej półki”. Właśnie lady cieszą się największym zainteresowaniem klientów zagranicznych, m.in. w USA, którzy doceniają przede wszystkim nowoczesny design, bogaty wybór oraz wysoką jakość wykonania, co w przypadku tak reprezentacyjnego mebla jak lada jest niezwykle istotne.

 

Oczywiście głównym czynnikiem takiej popularności jest konkurencyjna na tamtych rynkach cena. W porównaniu z rodzimymi producentami, nasz produkt można tam nabyć w niższej cenie i na dodatek lepszej jakości. Za granicą klientów od dawna stać też już na to, żeby umieszczać nasze lady nawet w małych punktach usługowych takich jak np. salon fryzjerski, kosmetyczny itp., w Polsce jeszcze niestety niezbyt często.

 

A teraz porozmawiajmy o modzie, jakie rozwiązania w zakresie aranżacji biur są w chwili obecnej najbardziej pożądane?

Powiedziałabym, że obecnie najbardziej pożądane jest aranżowanie przestrzeni biurowej zgodnie z koncepcją Activity Based Working, czyli z uwzględnieniem sposobu, w jaki sposób pracownicy przemieszczają się po miejscu pracy. Powierzchnia biurowa jest projektowana na podstawie rodzajów aktywności pracowników i jest podzielona na strefy do wykonywania określonego typu zadań, np. open-space (kontakty), miejsca pracy indywidualnej (praca wymagająca skupienia), miejsca spotkań (niewielkie salki konferencyjne), miejsca odpoczynku i relaxu (strefy chillout/activity rooms), ale również tzw. hot-deski (np. dla pracowników pracujących częściowo lub stale poza biurem). Zgodnie z tą koncepcją biuro to przede wszystkim miejsce spotkań i współpracy w ramach określonej firmy, a odpowiednie zaprojektowanie przestrzeni biurowej pozwala na zwiększenie produktywności, prowadzi do wzrostu kreatywności oraz do poprawy jakości pracy.

 

Najbardziej pożądane są duże pomieszczenia typu open-space, które dzielone są na poszczególne strefy pracy i odpoczynku. Bardzo istotne jest zastosowanie odpowiednich elementów wyposażenia zapewniających komfort takiej pracy, np. pochłaniających dźwięk, ponieważ odpowiednia akustyka jest kluczową kwestią w takiej przestrzeni. Najważniejszymi cechami mebli stały się mobilność i elastyczność. Przestrzeń biurowa powinna być stale dostosowywana do zmieniających się potrzeb firmy i jej pracowników, powinna „żyć” i ewoluować razem z nimi.

 

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, nasza fabryka oferuje całą gamę mebli i akcesoriów uzupełniających, które z powodzeniem można wykorzystać do aranżacji powierzchni biurowej z zastosowaniem zasad Activity Based Working, np. nasze panele akustyczne posiadające najwyższą klasę akustyczności A i ruchome ścianki działowe. Można je konfigurować w dowolny sposób (w pionie lub poziomie), co pozwala na dowolne wydzielenie powierzchni oraz mobilność – w każdej chwili można dokonać rearanżacji biura zgodnie z bieżącymi potrzebami pracowników.

 

Oprócz wydzielania przestrzeni przy pomocy paneli, możemy dzielić przestrzeń również kolorystycznie i stylistycznie. Stosując odpowiednie kolory w poszczególnych strefach, można uzyskać większą różnorodność, ale przede wszystkim w odpowiedni sposób wykorzystać ich oddziaływanie na ludzi, tak aby uzyskać lepsze efekty pracy. W naszej ofercie można znaleźć bogaty wybór kolorów, które oczywiście można dowolnie zestawiać, ale również dobierać w tej samej kolorystyce, np. panele i krzesła. Posiadamy również wiele innych rozwiązań stosowanych w przestrzeniach aranżowanych wg zasad ABW, takich jak np. hot-deski, czy lockery.

 

Co Państwa zdaniem bardziej wpływa na decyzje zakupowe klientów: aktualne trendy czy może ergonomia i cena wyposażenia? Czym kierują się Państwa klienci?

Nasza firma posiada bogatą ofertę mebli na różnych poziomach cenowych i w różnym stylu, więc jest z czego wybierać. Na pewno zawsze istotna pozostanie cena, ale z każdym rokiem coraz więcej odbiorców zwraca uwagę na jakość i woli wybrać meble droższe za to lepszej jakości. Czynnik samej ceny traci obecnie coraz bardziej na znaczeniu, ważny jest tak naprawdę stosunek do ceny do jakości i w przypadku naszych mebli jest on bardzo korzystny.  Duża część naszych klientów żyje świadomie, stara się dbać o zdrowie swoje i pracowników, w związku z tym wybiera rozwiązania jak najbardziej ergonomiczne – np. krzesła z możliwością wszechstronnej regulacji czy elektryczne biurka. Biurko z regulacją wysokości jest pro-zdrowotnym ergonomicznym rozwiązaniem, ponieważ umożliwia pracę zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej, co zdecydowanie przekłada się na zdrowie, komfort i efekty pracy.

 

Trendy na pewno wybierają ci, dla których najbardziej istotny jest wizerunek firmy, tacy klienci zawsze poszukują najnowszych mebli i rozwiązań. Jednak jak już wcześniej wspominałam przy Activity Based Working, już niedługo może okazać, że to co jest obecnie „modne” za parę lat to już będzie standard, ponieważ wraz ze zmianą sposobu życia i transformacją zasad społecznych zmieniają się również potrzeby pracowników, a do biur będą wchodzić nowe pokolenia.

 

Meble biurowe przede wszystkim muszą być funkcjonalne, a to oznacza, że poszczególne produkty oferowane przez różne firmy są do siebie bardzo podobne, czym wyróżniają się Państwa meble?

Myślę, że proponowane przez nas meble wyróżniają się przede wszystkim wysoką jakością. Dbamy o to, aby spełniały najsurowsze wymagania ergonomiczne zgodne z europejskimi normami, posiadamy również atesty higieniczne gwarantujące nietoksyczność naszych wyrobów. Stale doskonalimy technologię produkcji mebli we własnym laboratorium badawczym i kontrolujemy produkcję. Inne zalety to bogaty wybór oferty i kompleksowa obsługa. Mamy w ofercie meble zarówno dla kadry zarządzającej, pracowników, jak i lady recepcyjne oraz meble uzupełniające, tj. kontenery, systemy szaf, sofy, krzesła i lampy. Dzięki współpracy z innymi producentami możemy dostarczyć również wykładziny i sufity. Nie bez znaczenia jest również jakość obsługi i jeden z najkrótszych na rynku czasów dostawy. Na nasze produkty udzielamy wieloletniej gwarancji. Zapewniamy także wszystkie niezbędne narzędzia i materiały projektowe, a w razie potrzeby wykonanie wizualizacji. W każdej sytuacji klient może liczyć na fachowe doradztwo techniczne. Własna logistyka umożliwia nam dostarczenie zamówienia niemalże do każdego miejsca na świecie, a w Europie wraz z montażem fabrycznym.

 

Myślę, że o naszych produktach najlepiej świadczą zdobywane wyróżnienia, takie jak np. wyróżnienie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego tytułem finalisty konkursu Dobry Wzór, czy też nagroda red dot award za projekt lady recepcyjnej Zig-Zag, ale przede wszystkim ciągle rosnące zainteresowanie naszych klientów.

 

Czy swoim klientom oferują Państwo możliwość realizacji indywidualnych projektów? Jeżeli tak, to jakie możliwości na tej płaszczyźnie daje Państwa firma?

Tak, mamy dużo indywidualnych nietypowych zamówień. Wtedy zawsze najbardziej istotne jest, żeby spotkać się z klientem i bardzo szczegółowo omówić jego potrzeby, aby jak najlepiej dopasować do nich projekt. MDD stawia na indywidualne podejście do każdego klienta, a w zależności od potrzeb istnieje możliwość użycia innych materiałów i rodzajów tworzywa. Nie boimy się modyfikacji brył i realizacji projektów autorskich, raczej traktujemy je jak wyzwanie, co jest możliwe głównie dzięki zatrudnianemu przez nas personelowi. W tej chwili nasza firma dysponuje zespołem ponad 200 wykwalifikowanych pracowników wyposażających ponad 35 tysięcy miejsc pracy rocznie. Wysokie kwalifikacje i wieloletnie doświadczenie naszych pracowników sprawiają, że możemy podjąć się realizacji nawet najtrudniejszych indywidualnych projektów naszych klientów. Myślę, że warto również wspomnieć, że nasze meble projektujemy najpierw z myślą o pracownikach. Zanim meble trafią do klientów, sami przy nich pracujemy i testujemy różne rozwiązania, dopiero wtedy wybieramy te najlepsze. Jako fabryka z bogatym doświadczeniem – istniejemy w Polsce od 25 lat – posiadamy również odpowiednie zaplecze produkcyjne i moce wytwórcze. Stale inwestujemy w istniejący park maszynowy i rozbudowujemy powierzchnie hal produkcyjnych, dzięki czemu możemy skrócić czas potrzebny na wyprodukowanie gotowego produktu o najwyższej jakości. Na przykład w ostatnim czasie zakupiliśmy laser w najnowszej technologii FIBER, dzięki któremu możemy stosować najnowsze połączenia, eliminować wykrawanie, frezowanie i wiercenie, jak również generować obiekty 3D.

 

A na koniec pytanie, które nie daje mi spokoju, doszły mnie słuchy, że lada z Państwa portfolio została zakupiona przez Biały Dom, proszę zdradzić, który to model i co go wyróżnia?

Do Białego Domu w Waszyngtonie została zamówiona nasza lada z serii Valde. Lada wyróżnia się nowoczesną formą, jest wykonana z kolorowego laminatu, z blatem z hartowanego szkła i aluminiowymi listwami nadającymi całości elegancki charakter. Dzięki połączeniu szlachetnych materiałów – szkła, aluminium i kolorowych laminatów tworzy elegancką, reprezentacyjną całość. Szklany blat doskonale współgra z połyskującym frontem lady, a poziomo biegnące aluminiowe listwy delikatnie podkreślają kształt oraz nowoczesny charakter bryły. Mamy również więcej prestiżowych realizacji, takich jak np. placówki dyplomatyczne, czy Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Nasze lady witają gości, m.in. w Miva Gallery w Malmö, w recepcji w Luvrze, jak i w Muzeum Prehistorii we Francji.

 

Tagi: MDD
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 1
aleksandra.koltonik :
Aranżujemy wnętrza biur, doradzamy jak optymalnie wykorzystać powierzchnię dopasowując do potrzeb i charakteru pracy.
5 stycznia 2016 09:52
Archicom - City Forum
mantra