Proton Office

Jak zaprojektować dźwięk w biurze? Pytamy akustyka

art. sponsorowany
Proces przeprowadzki, budowy czy zakupu nowego biura jest na tyle skomplikowany, że w ferworze zadań łatwo zapomnieć o dźwięku. Ten natomiast – niestety – daje o sobie głośno znać później, gdy pracownicy zapełniają nową przestrzeń.



A co kiedy mamy już biuro, ale na co dzień borykamy się w nim z hałasem. Jak on wpływa na naszą pracę?

 

Prowadzono wiele badań w tym zakresie i okazuje się, że to nie tylko większy stres dla organizmu, ból głowy czy zmęczenie, ale również – co powinno przekonać mniej wrażliwych managerów – dekoncentracja, spadek efektywności, motywacji i zadowolenia z pracy. To wszystko bywa powodem coraz częstszych nieobecności, a z czasem zmienia się w decyzję o zmianie miejsca pracy. Znamy takie przypadki. Dobra akustyka w przestrzeni biurowej nie jest dodatkiem w stylu droższych ziaren kawy w ekspresie czy balsamu do rąk w toalecie. Odpowiednia akustyka w biurze przynosi wymierne korzyści. Jeśli notujemy spadek efektywności pracownika o 15% ze względu na hałas, to musimy wiedzieć, że nas to kosztuje. Statystycznie przy 20 takich pracownikach trzem z nich będziemy płacić za nic.

 

Kiedy tak stawiasz sprawę, to głośne biuro generuje straty, które da się nawet konkretnie oszacować. A czy są miejsca, których po prostu nie da się poprawić? Innymi słowy, czy w pracy akustyka zdarzyły Ci się przypadki beznadziejne?

 

Niestety tak, a większość tych przypadków wynika właśnie z tego, że na etapie projektu nie było woli bądź świadomości zadbania o akustykę. Częstym problemem jest przenikanie dźwięku pomiędzy pomieszczeniami, czyli coś czego nie załatwimy bez ingerencji budowlanej, dodatkowej warstwy wełny za płytą gipsowo-kartonową. Panuje moda na surowe wnętrza z mnóstwem odsłoniętych powierzchni twardych, takich jak beton, szkło czy metal z widoczną instalacją techniczną pod sufitem. To często nie daje nam miejsca, aby zastosować rozwiązania dźwiękochłonne, które ograniczyłyby bardzo długi czas pogłosu, a w konsekwencji hałas pogłosowy.

 

W większości przypadków da się jednak wiele zdziałać. Co możemy zrobić, kiedy w biurze jest za głośno? Jakie rozwiązania proponuje Nowy Styl?

 

Tutaj nie ma jednej dobrej odpowiedzi, każda przestrzeń jest inna i wymaga indywidualnego podejścia. Utarło się przekonanie, że im więcej produktów „akustycznych” w przestrzeni, tym lepiej. Nic bardziej mylnego. W taki sposób niejednokrotnie bardziej zaszkodzimy, niż pomożemy naszym pracownikom. Pisaliśmy o tym szerzej w specjalnym raporcie „8 mitów o akustyce”, który wydaliśmy niedawno. Podstawowym wyzwaniem przed jakim stoi akustyk jest zaproponowanie takich rozwiązań, które będą dedykowane do danej przestrzeni, jej problemu.

Duża część produktów akustycznych dostępnych na rynku opiera się o piankę lub włókninę pokrytą tapicerką, które pochłaniają głównie wysokie i średnie częstotliwości. Jak można się łatwo domyślić, nie jest to jedyny słuszny zakres, z którym przychodzi nam się zmierzyć. Co z pomieszczeniami, których problem tkwi w niskich częstotliwościach? Gdzie występuje dudnienie, a odgłosy kroków brzmią jak uderzenie w bęben? Jako Nowy Styl wypracowaliśmy gamę produktów, które mi jako akustykowi dają wybór i możliwość zareagowania na konkretne pasma częstotliwości. Jest to klucz do zrównoważonego, naturalnego dla ucha brzmienia pomieszczenia, dlatego w ofercie Nowego Stylu znajdziemy nie tylko panele z pianką pokrytą tapicerką, ale również ustroje perforowane, wolnostojące totemy czy szereg rozwiązań do ograniczania propagacji hałasu wewnątrz biura, takich jak ścianki wolnostojące czy panele biurkowe. Nasze rozwiązania są badane pod kątem ich właściwości akustycznych i dzięki temu ja oraz każdy inny akustyk, może z nich korzystać świadomie.

I chyba właśnie coraz większej świadomości w tym temacie chciałbym właścicielom i pracownikom, oraz sobie, życzyć.


 

Raport „8 mitów o akustyce” jest dostępny na stronie Nowego Stylu tutaj.

Co znajdziesz w środku?

W skrócie: same fakty i wiele obalonych mitów. A w szczegółach: cenne wskazówki i rozwiązania, które pomogą zapanować nad hałasem w biurze. Czy wiesz, że gęsto posadzone rośliny mogą pochłaniać hałas lepiej niż wykładzina? Albo jaki rodzaj dźwięku sprawia, że popełniamy do 7% więcej błędów? W raporcie znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Zapraszamy do lektury wszystkich zainteresowanych stworzeniem biura sprzyjającego efektywnej pracy.

 

  • 1
  • 2

4.0
Tagi: Nowy Styl
Dodaj nowy komentarz
Komentarze 2
Bardzo ładnie :
Panie Adamie
5 grudnia 2019 23:39
Diego :
klasa wywiad, pan Adam wydaje sie być ekspertem premium.
vamos New Syle
4 grudnia 2019 12:16