CHB14

#MakeYourSpaceAtHome, czyli jak stworzyć zespół efektywnie pracujący z domu

|
W ostatnim czasie rzeczywistość zaskoczyła nas wszystkich, niezależnie od zajmowanej pozycji czy wykonywanego zawodu. Dziś dla większości biurem jest jego własny dom lub mieszkanie. Jak odnaleźć się w tej sytuacji? Poniżej dzielimy się czterema istotnymi wskazówkami.

Nowy Styl na co dzień doradza firmom w tworzeniu dopasowanych do ich potrzeb przestrzeni biurowych, które efektywnie wspierają procesy biznesowe oraz pozytywnie wpływają na przebywających w nich pracowników. Dziś również chcemy podzielić się z Wami wiedzą jak wykreować dobrze funkcjonujące biuro, ale w nieco innym wydaniu.

 

 

1. Nie zapominaj o ergonomii

Tym, czego w chwili obecnej zdecydowanie najczęściej brakuje w naszych domowych zaciszach, są właśnie odpowiednio dobrane meble biurowe. Regulowane krzesło oraz dobrze oświetlone, dopasowane wysokością biurko – dają komfort pracy, za którym można zatęsknić.

Jeśli w swoich czterech kątach nie mamy dostępu do tego typu sprzętów, musimy improwizować. Najważniejsze w tej sytuacji jest wyznaczenie przestrzeni do pracy. Może to być na przykład stół kuchenny i zwykłe jadalniane krzesło na czterech nogach. Siedząc, warto pamiętać o zachowaniu kąta 90° w kolanach, a po położeniu przedramion na blacie również ok. 90° w łokciach. Jeśli nasza pozycja skrajnie odbiega od tych zasad, można usiąść dodatkowo na złożonym kocu lub poduszce, albo skorzystać z podnóżka, na przykład w postaci kartonu po butach. Pamiętaj także o oparciu krzesła. Jeśli dostatecznie nie wspiera kręgosłupa, czyli podczas pracy nie opierasz odcinka lędźwiowego, to na oparciu połóż poduszkę. Jeśli coś działa, nie bójmy się z tego korzystać!

 

 

Następnie należy ustawić ekran komputera. Górna krawędź wyświetlacza powinna być usytuowana tuż poniżej linii wzroku. Jeśli po położeniu laptopa na stole ekran znajduje się za nisko, podłóż pod niego kilka książek.

Trzeba jednak pamiętać, że siedzenie przez dłuższy czas w jednej pozycji, nawet najbardziej ergonomicznej, nie jest dobre. Warto więc iść do kuchni po kawę, tak jak byśmy to zrobili w biurze. Kieruj się zasadą – w ciągu każdej godziny przez 50% czasu siedzimy, przez 25% stoimy i przez 25% się ruszamy. Dodatkowo, by rozluźnić mięśnie i dostarczyć sobie odrobiny endorfin, polecamy zestaw prostych ćwiczeń, przygotowany z myślą o pracy w domu.

Tutaj znajdziesz opracowany przez Nowy Styl zestaw ćwiczeń wraz z opisem, jak je wykonywać – podziel się nimi ze swoim  zespołem.

 

2. Zachowaj work-life balance

Kiedy mieszkanie nagle z rodzinnego azylu staje się biurem, a czasem także szkołą i przedszkolem łatwo się pogubić. Stajemy się rozproszeni, a w efekcie ani nasza praca, ani odpoczynek nie może być efektywny. Jak tego uniknąć i znaleźć work-life balance, przebywając przez cały dzień w jednej przestrzeni? To trudne pytanie, mamy jednak kilka podpowiedzi.

Po pierwsze, regularne godziny pracy. Wstań o tej samej godzinie, co zwykle. Twój organizm podziękuje Ci za nieprzerwanie znanych mu już cykli snu, a Ty będziesz w stanie z większym zapałem wziąć się do pracy. Wykonaj wszystkie poranne rytuały dokładnie tak samo, jakby poprzedzały wyjście do biura, a po 8 godzinach z pełną uwagą skup się na rodzinie i odpoczynku. Podczas „home office” łatwo o tym zapomnieć. Dlatego nie pracuj dłużej niż zwykle, staraj się nie rozwlekać obowiązków na cały dzień. Koniecznie przypomnij swojemu zespołowi o zachowaniu równowagi, a zauważysz, że pomimo krótszego czasu pracy, jego efektywność wzrośnie.

 

3. Activity Based Working

Również w domu wstań od biurka (lub stołu, przy którym siedzisz). Strefowanie biur i wykonywanie różnych zadań w przeznaczonych do tego przestrzeniach to już nie nowość, ale czy stosujemy się do tych zasad w domu? Również w naszych czterech kątach powinniśmy rozdzielić poszczególne obszary. Praca przy komputerze, komunikacja, strefa skupienia i odpoczynku – zaplanujmy pomieszczenia najlepiej pasujące do poszczególnych aktywności.

Gdy zastosujemy zasady Activity Based Working na domowym gruncie, szybko poczujemy różnicę. Dzięki takiemu podziałowi, o wiele łatwiej będzie nam się skupić na danych czynnościach. Stąd też tak ważne jest, by na przykład nie pracować w sypialni, gdyż to wpłynie negatywnie zarówno na efektywność naszej pracy, jak i jakość naszego snu i regeneracji.


4. Obecność – pomimo dystansu

Dotychczasowe wzorce jak kierować zespołem bardzo często okazują się niewystarczające, zwłaszcza kiedy sytuacja zmienia się tak dynamicznie. Jak sobie z tym radzić? Na co przede wszystkim zwrócić uwagę? Jako ludzie tęsknimy za normalnymi kontaktami z innymi. Pokaż, że Twój zespół jest dla Ciebie ważny oraz, że jesteś gotowy wesprzeć każdego członka w tej trudnej sytuacji. Od zwykłych ludzkich gestów, okazania troski i wzajemnego zaufania zależy nasza kondycja psychiczna i motywacja do pracy.

Całość z pewnością ułatwią dwie rzeczy – dobre narzędzie do komunikacji oraz nadzorowania pracy. Zastanów się, czy posiadasz w strukturze organizacyjnej odpowiednie rozwiązania. Przyzwyczajaj swoich pracowników do alternatywy spotkań na żywo – tele lub wideokonferencji. Bądźcie ze sobą w stałym kontakcie. Dostosuj system tak, aby każdy był w stanie łatwo sprawdzić postęp prac w danym projekcie, oraz pamiętaj, że ma to służyć dobrej organizacji pracy, a nie nieustannej kontroli. Twoi pracownicy w domowych biurach również lepiej będą się czuli mając ogląd na status prac i widząc, że im ufasz.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zobacz wideo, gdzie Trener i Konsultant ds. Zarządzania w Nowym Stylu – Andrzej Butra dzieli się trzema zasadami zarządzania rozproszonym zespołem.

Na koniec pytanie – czy nasze mieszkania są gotowe, by przejąć rolę biura? Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu choć część z Was odpowie twierdząco.

Po więcej porad na temat pracy w domu zapraszamy na stronę: www.nowystyl.pl/makeyourspaceathome


0.0
Tagi: Nowy Styl
Napisz pierwszy komentarz
mantra