Giant

Czy nasze dane w chmurze są bezpieczne?

|
Usługi cloud computing stają się coraz bardziej popularne, a użytkownicy zastanawiają się nad ich bezpieczeństwem. O chmurze, bezpieczeństwie danych i kosztach opowiada Jacek Słowik, Product Manager iBard24, Sektor MSP, iComarch24 S.A.
Jacek Słowik
Jacek Słowik

Termin Cloud Computing stał się ostatnio bardzo popularny. Co tak naprawdę oznacza?

Cloud computing jest rodzajem modelu biznesowego, który dostarcza technologię IT jako usługę przez Internet. Umożliwia korzystanie z oprogramowania, przechowywanie danych i prowadzenie firmy bez konieczności instalacji na komputerze dodatkowych aplikacji. Dzięki chmurze możemy dzisiaj nie tylko korzystać z poczty e-mail i serwisów społecznościowych, ale także rozliczać się z kontrahentami, wystawiać faktury, robić kopie zapasowe plików i sprzedawać swoje produkty z dowolnego miejsca na świecie.

Jak wygląda bezpieczeństwo danych umieszczonych w chmurze?

Standardy bezpieczeństwa stosowane w profesjonalnych centrach danych znacznie przekraczają możliwości pojedynczej firmy. Systemy przetwarzające dane muszą pracować w określonych warunkach, gwarantujących ich niezawodność i wydajność. W przypadku Comarch Data Center osiągnięto to dzięki zastosowaniu między innymi awaryjnego zasilania, systemów UPS, neutralnej dla serwerów ochrony przeciwpożarowej oraz klimatyzacji zapewniającej optymalną temperaturę i wilgotność do pracy urządzeń. Istnienie ośrodków w różnych lokalizacjach geograficznych pozwala oferować architekturę rozproszoną obejmującą ośrodek podstawowy i zapasowy. Zadaniem ośrodka zapasowego jest zapewnienie dostępności systemów w przypadku awarii lub zniszczenia ośrodka podstawowego. Architektura stosowana przez Comarch zapewnia redundancję najważniejszych urządzeń oraz łączy dostępowych. W każdym ośrodku Comarch Data Center wykorzystywane są łącza pochodzące od czterech niezależnych operatorów, co minimalizuje ryzyko niedostępności systemów w przypadku awarii pojedynczego łącza. Te zabezpieczenia dają gwarancję, że wysyłanie i przechowywanie plików w chmurze będzie bezpieczne. Comarch posiada Data Center zlokalizowane w Polsce i w Niemczech, jednak, co ważne dla polskich klientów, wszystkie ich dane przechowywane są na terenie Polski.

A co z bezpieczeństwem dotyczącym danych, które znajdują się w chmurze, związanym z możliwością ich wykradnięcia przez osoby niepowołane?

Profesjonalne centra danych posiadają zabezpieczenia chroniące transmisję danych, aby podczas ich przepływu (do chmury, z chmury i wewnątrz chmury) nie były narażone na podsłuchanie, przechwycenie czy wyciek. Standardem jest stosowanie np. szyfrowanych połączeń, które zabezpieczają dane podczas ich transmisji. Analogiczne standardy stosowane są np. w bankowości internetowej.

Czy firma ma prawo wglądu w dane klienta?

Comarch posiada prawo wglądu w dane klienta jedynie w zakresie niezbędnym do świadczenia usługi i uzgodnionym w umowie zawieranej z klientem. Usługodawcy najczęściej zastrzegają sobie prawo wglądu w dane klienta w celu ustalenia, czy dana zawartość w jakikolwiek sposób narusza obowiązujące prawo. Niektóre usługi umożliwiają jednak szyfrowanie danych przed ich wysyłką. Przykładowo, w usłudze iBard24, służącej do backupu danych, klient ma możliwość lokalnego zaszyfrowania plików zanim zostaną wysyłane do chmury. Taka konfiguracja daje klientowi pewność, że nikt poza nim, nie będzie miał wglądu w jego dane.

Jak wygląda kwestia udostępniania danych zamieszczonych w chmurze podmiotom trzecim?

Zakres dysponowania danymi klientów jest w każdym przypadku jasno określony w zapisach umowy zawieranej między Comarch a klientem. Dane klientów nie są udostępniane podmiotom trzecim, jeżeli podmiot nie jest do tego prawnie upoważniony.

Jakie są plusy wykorzystywania chmury w porównaniu z tradycyjnym przechowywaniem danych na komputerach lokalnych lub ewentualnie na serwerach należących do klientów?

Jednym z najbardziej wymiernych korzyści jest obniżenie kosztów. Związane jest ono ze zniesieniem bariery wejścia, brakiem konieczności zakupu licencji, brakiem inwestycji w serwery oraz brakiem konieczności rozbudowy własnego działu IT. Klienci cenią sobie również mobilność, dzięki dostępowi do danych z wielu urządzeń w dowolnym miejscu i czasie. Kluczowym atutem jest także wyższy poziom bezpieczeństwa - profesjonalne centra danych są zabezpieczone zazwyczaj znacznie mocniej niż serwery w firmie.

Czy klient korzystający z chmury Comarchu jest ograniczony do korzystania z Państwa oprogramowania czy też dostaje jakąś przestrzeń w chmurze do dowolnego wykorzystania?

Wszystko zależy od usługi jaką wykupi klient. Przykładowo w ofercie dedykowanej dla sektora MSP, klienci otrzymują dostęp do oprogramowania finansowo-księgowego lub profesjonalnych narzędzi e-commerce. W usłudze iBard24, służącej do backupu i synchronizacji danych w chmurze, klient wykupuje powierzchnię na wirtualnym dysku, którą może wykorzystywać na przechowywanie dowolnych danych.

Jaki jest średni koszt wyżej wymienionych usług?

Klienci wynajmują wybrane oprogramowanie, płacąc miesięczne lub roczne opłaty abonamentowe. Przykładowo, dostęp do prostej usługi do fakturowania online, można zakupić za 95 zł/rok. W oprogramowaniu wspierającym prowadzenie przedsiębiorstwa, klient wykupuje dostępy tylko do potrzebnych im obszarów, za co naliczane są miesięczne opłaty abonamentowe, już od 35 zł/m-c. Ceny profesjonalnego backup danych w usłudze iBard24, rozpoczynają się od 199 zł/rok. Wynajęcie sklepu internetowego, to koszt 129 zł/m-c. Dodatkowo przedsiębiorcy korzystający z oprogramowania Comarch, mogą bezpłatnie oferować swoje produkty w naszej internetowej galerii handlowej.

Jakie usługi Państwo oferują w ramach chmury?

W ramach Chmury Comarch oferujemy wiele różnych usług, między innymi oprogramowanie finansowo-księgowe, backup danych, czyli wirtualny dysk w chmurze, narzędzia e-commerce, a także obsługę księgową. Nasi klienci mogą korzystać z prostych usług związanych z fakturowaniem online oraz oprogramowania wspierającego prowadzenie firmy. Dzięki backupowi danych pojawia się możliwość utworzenia automatycznych kopii bezpieczeństwa na serwerach w certyfikowanym centrum danych w Polsce. Osoby planujące prowadzić działalność e-commerce mogą korzystać z oprogramowania umożliwiającego szybkie uruchomienie własnego sklepu internetowego i udostępnienie w nim towarów ze swojego magazynu. Stworzyliśmy także społeczność biur rachunkowych pracujących na oprogramowaniu Comarch ERP, które za pośrednictwem naszej platformy, oferują usługi księgowe i kadrowo-płacowe dla firm.

Kiedy zaczęli Państwo wprowadzać usługi oparte na chmurze, jaka była popularność takiego rozwiązania?

Usługi oparte na chmurze oferowane są przez Comarch od 2000 roku. W ostatnich latach na polskim rynku można zaobserwować rozwój usług przetwarzania danych w chmurze. Jest to szczególnie intensywne zjawisko w obszarze małych i średnich przedsiębiorstw. Segment ten jest naturalnym odbiorcą rozwiązań w chmurze. Korzystając z modelu chmury publicznej, MSP jednocześnie zyskują większą kontrolę nad wydatkami oraz możliwość ich rozłożenia w czasie. Badania pokazują, że 75 proc. polskich firm chce korzystać z rozwiązań w chmurze, dlatego przyszłość tej technologii wygląda bardzo optymistycznie.


5.0
Tagi: Comarch
Napisz pierwszy komentarz