MIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoUNIMOR Development S.A. logoVantage Development S.A. logoARTSERVIS sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoOlivia Business Centre logoKontor logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoHAVRE Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoSpectra Development logoBusiness House logoTorus logoAgrobex Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoVastint Poland Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoFYI Commercial Consulting logoDEVCO Sp. z.o.o. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoPodium Investment logoForbo Flooring Systems Polska logoCity Space logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoAluprof S.A. logoINTER-BUD logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoPorto Office A Sp. z o.o. logoTétris Poland logoINTERBIURO logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoArchicom logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Dwie dekady działalności

Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający Colliers International
Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający Colliers International
Od dwudziestu lat firma doradcza Colliers International wnosi istotny wkład w rozwój sektora nieruchomości komercyjnych w Polsce. Jak w tym czasie zmieniał się rynek?

Colliers International obchodzi w tym roku dwudziestolecie swojej działalności. Jak twierdzi Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający spółki:  Przez ten czas zmieniło się niemal wszystko. Rzeczywiście, w ostatnich dwóch dekadach polski rynek biurowy bardzo się rozwinął. W 1997 r. nowoczesne biurowce, duże centra handlowe czy parki logistyczne można było policzyć na palcach jednej ręki. 

 

Mieszkając w jednym z dużych miast Polski, takim jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, trudno docenić ilość i jakość zmian, jakie zaszły w nich w ciągu ostatnich 20 lat. Choć chyba „rewolucja”, a nie „zmiana” byłaby tu właściwszym słowem. Weźmy dla przykładu Warszawę. W połowie lat 90-tych jej krajobraz wyznaczało zaledwie kilka obiektów, między innymi Pałac Kultury i Nauki, Intraco i Novotel. Po latach nowe centra handlowe, hotele oraz okazałe budynki biurowe nadały stolicy wielkomiejskiego charakteru, a wysoki standard powstających obiektów istotnie wpłynął na międzynarodowy prestiż zarówno Warszawy, jak i Polski – komentuje Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający Colliers International. 

 

Ponad dwie dekady wraz z rozwojem rynku nieruchomości komercyjnych zaczął tworzyć się również rynek pośrednictwa. Początki Colliers w Polsce to zaledwie kilku, pełnych zapału, zorientowanych na cel ludzi. Dziś firma zatrudnia blisko 300 pracowników w siedmiu biurach w Polsce. Świadczy to o rosnącym przez te lata zapotrzebowaniu na nasz serwis, choć sam jego charakter bardzo się zmienił. Kiedyś byliśmy pośrednikiem, dziś jesteśmy firmą doradczą, z szerokim zakresem specjalistycznych, komplementarnych usług, których paleta wciąż rośnie – mówi Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający Colliers International. 

 

Ostatnie dwadzieścia lat w Polsce to okres zmiany nie tylko na rynku powierzchni komercyjnych, ale także szereg wydarzeń o charakterze społeczno-politycznym, których byliśmy świadkami. W 1996 roku Polska stała się pełnoprawnym członkiem OECD, trzy lata później weszła do NATO, a w roku 2004 została przyjęta do Unii Europejskiej. Dzięki tym wydarzeniom wzrosło zaufanie do Polski, a w ślad za tym zwiększyła się liczba inwestycji zagranicznych. W 1997 roku PKB Polski wynosiło 143 mld euro. Dla porównania w 2015 było to już niemal 475 mld euro, czyli nastąpił wzrost o ok. 230 procent. Przez te 20 lat zmianie ulegały nie tylko wartości inwestycji zagranicznych w Polsce, ale przede wszystkim pochodzenie kapitału i zainteresowania inwestorów. Pod koniec lat 90-tych w Polsce budowali głównie Amerykanie, Francuzi, Niemcy. Dzisiaj kapitał płynie z zupełnie innych destynacji, takich jak Malezja czy RPA, a inwestorzy interesują się branżami opartymi na wiedzy. Dlatego tak dynamicznie rozwijają się w Polsce centra usług wspólnych czy ośrodki badawczo-rozwojowe – podsumowuje Monika Rajska-Wolińska. 

 

Komunikacja obchodów 20-lecia Colliers w Polsce potrwa przez cały rok. W związku z tą okazją firma przygotowała okolicznościowe logo. Kampania komunikacyjna zbudowana jest wokół najważniejszych aspektów rynku nieruchomości komercyjnych i przemian, jakim podlegał on w ciągu ostatnich dwudziestu lat.  

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz
mantra