Proton Office

Nowe biuro? Nie bój się!

"Nie bój się Activity-Based Working" – apelują Kinnarps, Hays i Skanska we wspólnej publikacji na temat polskich doświadczeń dotyczących wdrażania koncepcji Activity-Based Working (ABW).

Zmiany zachodzące w środowisku i sposobie pracy powodują, że przed wieloma organizacjami staje wyzwanie jakim jest stworzenie biura, które będzie odpowiadało na oczekiwania pracowników. Biuro stwarzające odpowiednie warunki do realizacji zadań w elastyczny sposób zwiększa również efektywność, motywację i satysfakcję. ABW zakłada tworzenie takiej przestrzeni pracy, która odpowiada poziomowi koncentracji, który jest wymagany w realizacji danego zadania. 

Istotą koncepcji ABW – w ujęciu zaprezentowanym w naszej publikacji – nie jest stworzenie środowiska, w którym efektywność wykorzystania przestrzeni mierzy się liczbą stanowisk pracy, jakie udało się zmieścić na danej powierzchni. Chodzi o to, aby z określonej liczby metrów kwadratowych biura i jednostek czasu pracy, wydobyć jak największy potencjał pracowników, który pozwoli organizacjom na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. To podejście wskazuje wyraźnie, że koncepcja ABW nie ogranicza się do aranżacji wnętrz, lecz stanowi element strategii osiągania celów biznesowych, zakładający gruntowną znajomość wzorców pracy w danej organizacji, które obejmują zarówno technologię, zarządzanie, kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu, jak i fizyczną przestrzeń. Zaś wygląd tej przestrzeni jest jedynie widocznym rezultatem wdrożenia ABW. Kluczowe znaczenie ma świadomość celów, jakie organizacja zamierza osiągnąć za pomocą wprowadzonych zmian, a biuro i jego aranżacja pomagają z sukcesem dokonać tej transformacji – komentuje Beata Rejkowska, Sales Operation Director Kinnarps Polska. 

Chociaż Activity-Based Working sprawia, że miejsce pracy jest bardziej elastyczne i wielofunkcyjne, to jednak badanie dowodzi, że jeszcze daleko jest do jej upowszechnienia. Wg oceny respondentów obecnie tylko 30 proc. biur wspiera pracę zespołową i kreatywność.  

Nigdy wcześniej biuro nie pełniło tak ważnej roli w rozwoju biznesu. Dziś to, gdzie pracujemy, musi wspierać karierę profesjonalistów, być skutecznym narzędziem rekrutacyjnym, i tym samym wzmacniać strategiczne procesy biznesowe w firmie. Biuro ma być miejscem odpowiadającym na potrzeby pracowników różnych pokoleń. I na to właśnie doskonałą receptą jest koncepcja Activity Based Working, zgodnie z którą to pracownicy wskazują jak najczęściej pracują, a pracodawca dostarcza im powierzchnię w pełni dostosowaną do aktywności – komentuje Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland.

Wśród spostrzeżeń płynących z lektury Nie bój się Activity Based Working wynika, że w wielu firmach dostrzegalny jest brak korelacji pomiędzy oczekiwaniami wobec pracowników a warunkami oferowanymi w środowisku pracy. Pracodawcy poszukują kreatywności w zespołach, ale w niewielkim stopniu wykorzystują potencjał tkwiący w środowisku pracy. Z badania przytoczonego w publikacji Hays, Kinnarps i Skanska wynika, że w ponad 40 proc. badanych firm pracownicy nie mają wpływu na swoje biuro.  

Z badania Hays, Kinnarps i Skanska opublikowanego w Nie bój się Activity-Based Working wynika, że aż 88 proc. respondentów rozważa wykorzystanie aranżacji biura jako narzędzia wspierającego budowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy, co ilustruje wzrost świadomości roli biura, jako narzędzia wspomagającego strategię firm i ich odpowiedź na wyzwania współczesnego rynku pracy. Organizacje coraz częściej dostrzegają, że nowoczesne miejsce pracy musi być elastyczne i dopasowane do aktualnych potrzeb pracowników. 

 

 

Raport można zamówić tutaj: http://www.kinnarps.com/pl/pl/-page-header-links-/Order-brochures11/

 

  • 1
  • 2

0.0
Napisz pierwszy komentarz