INTERBIURO logoBusiness House logoKontor logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoPorto Office A Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoTétris Poland logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoVantage Development S.A. logoCity Space logoHAVRE Sp. z o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoArchicom logoDEVCO Sp. z.o.o. logoVastint Poland Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoForbo Flooring Systems Polska logoPodium Investment logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoARTSERVIS sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoINTER-BUD logoTorus logoAgrobex Sp. z o.o. logoSpectra Development logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoOlivia Business Centre logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Wydobyć potencjał przestrzeni

|
O potrzebach klientów, współczesnych trendach w aranżacji powierzchni i biurach przyszłości opowiada inż. Mirosław Chodelski, Project Manager z firmy Interbiuro Sp. z o.o.
Inż. Mirosław Chodelski
Inż. Mirosław Chodelski

Jak wygląda zainteresowanie na rynku usługami firm oferujących profesjonalną aranżację przestrzeni biurowej? Czy rośnie z upływem czasu, czy też firmy stają się w tym zakresie coraz bardziej samodzielnie?

 

Moim zdaniem najemcy potrzebowali i nadal potrzebują profesjonalnego wsparcia przy budowie nowego biura. W większości przypadków firmy zamierzające urządzić swoje nowe biuro mają wstępną koncepcję jak ono ma wyglądać i na czym najbardziej im zależy. Chcą jednak skorzystać z pomocy firm zajmujących się kompleksową realizacją biur, aby stworzyć projekt, który będzie w stu procentach odzwierciedlał ich potrzeby oraz maksymalnie wykorzystywał powierzchnię najmu. Często firmy same podejmują się prowadzenia budowy, nie zdając sobie sprawy jak wiele elementów należy ze sobą zgrać, by pomyślnie i w terminie zakończyć projekt. Prowadzenie inwestycji przez osoby niemającej doświadczenia w tej materii może niestety skończyć się znacznym przekroczeniem zaplanowanego budżetu, a także opóźnieniami w harmonogramie.

 

Jak wg Pana wygląda przyszłość tej branży? Czy zainteresowanie i konkurencja będą rosnąć? Czy firmy aranżujące/projektujące przestrzenie biurowe będą się bardziej specjalizować w określonych segmentach, czy też będą oferować coraz szerszy wachlarz usług?

 

Jestem przekonany, że w przyszłości zainteresowanie firmami z naszej branży będzie rosnąć. Im bardziej kompleksowo dana firma będzie w stanie pomóc najemcy w budowie biura tym bardziej atrakcyjnym partnerem będzie do współpracy. Nasi klienci oczekują od nas wsparcia zarówno od strony funkcjonalno-estetycznej (ciekawa aranżacja, dobór materiałów i kolorów), jaki i od strony technicznej, w zakresie instalacji elektrycznych, IT czy klimatyzacji i wentylacji. Nowe biuro musi przecież spełniać wszelkie normy związane z przepisami ochrony przeciwpożarowej i w tym aspekcie niezbędna jest fachowa wiedza i doświadczenie.

 

Czy widzi Pan różnicę w wymaganiach między firmami z poszczególnych sektorów? Czego życzą sobie np. kancelarie prawne, a czego firmy z branży BPO lub agencje reklamowe?

 

Różne sektory mają różne wymagania. Wiele zależy od wizji właścicieli, dotyczącej wyglądu ich biura. Zazwyczaj kancelarie prawne gustują w bardziej klasycznych, eleganckich i stonowanych wykończeniach, a agencje reklamowe w nowoczesnych, odważnych i przykuwających uwagę. Natomiast wszyscy oczekują tego samego: żeby biuro było funkcjonalne, oryginalne i jak najtańsze. Dlatego ważne jest, aby projektem nowej aranżacji zajął się doświadczony architekt wspierany przez dział techniczny oraz dział ofertowania i logistyki, który wydobędzie z aranżowanej przestrzeni cały jej potencjał. Zdarza się, że proponowana przez architekta aranżacja jest odważna i nie do końca czytelna dla Klienta, dopiero po jej zbudowaniu okazuje się strzałem w dziesiątkę.

 

Jaka była Państwa najbardziej wymagająca realizacja? W jakich aspektach sprawiła trudności?

 

Jedną z trudniejszych realizacji była przebudowa biura o powierzchni 1000 mkw. na tak zwanym „żywym organizmie”. Polegało to na kompleksowej przebudowie biura, które przez cały czas trwania prac normalnie funkcjonowało. Harmonogram podzieliliśmy na kilka etapów i w ścisłej współpracy z Klientem tak organizowaliśmy prace, aby nawzajem sobie nie przeszkadzać i jednoczenie zmieścić się w założonym czasie. Przebudowa tego biura wiązała się także z przebudową łazienek piętrowych i tu liczył się czas, aby jak najkrócej były wyłączone z użytku. Kolejnym elementem była ingerencja w strefy pożarowe - musieliśmy dostosować wszystkie instalacje do nowego podziału piętra. Taki typ pracy był dość uciążliwy, ale realizację udało się zakończyć pomyślnie.

 

Czy łatwiej jest zaprojektować kompleksowo całą realizację, czy też skupić się na określonym aspekcie, np. serwisie powierzchni bądź umeblowaniu?

 

Z punktu widzenia wykonawcy/dostawcy łatwiej jest wykonać określoną część prac np.: dostarczyć tylko nowe meble. Jednak realizując kompleksowo całość prac możemy lepiej zgrać wszystkie elementy wykończeniowe i unikamy sytuacji niedopasowań, które mogą wystąpić gdy w projekt zaangażowanych jest kilka niezależnych firm. Istotnym elementem jest tu koordynacja i czuwanie nad przebiegiem całości prac od początku do końca inwestycji. Zdarzały się sytuacje, gdzie część prac była wyłączona z naszego zakresu i organizowana bezpośrednio przez klienta i w wyniku niedokładnego odczytania informacji z projektu zamówione przez niego elementy okazały się niewłaściwe, więc trzeba było je odesłać do przerobienia. Wiązało się to z dodatkowymi kosztami i wydłużeniem czasu realizacji. Dlatego z pewnością dla najemcy wygodniejsza i tańsza jest opcja, gdy kontaktuje się z jedną firmą odpowiedzialną za całość projektu i rozmawia o wszystkich swoich potrzebach i problemach związanych z tą realizacją.

 

Jakie trendy są obecnie widoczne w aranżacji przestrzeni biurowych? Czy nadal wśród korporacyjnych klientów króluje open space, czy też dominują jakieś nowe, bardziej efektywne sposoby wykorzystania przestrzeni?

 

Klienci potrzebują różnych rozwiązań, do każdego z nich należy podejść indywidualnie. To, na jaką aranżację decyduje się klient, zależy od specyfiki jego pracy. Najczęściej realizujemy powierzchnie dzielące się częściowo na system gabinetowy i system typu „open space”.Ważne jest, aby w przypadku, gdy biuro zaaranżowane jest w systemie „open space”, zaprojektować pomieszczenia ogólne, do tzw. „cichej” pracy, małe salki konferencyjne czy budki telefoniczne. Zauważalne jest także zainteresowanie pomieszczeniami służącymi pracownikom do relaksu. Należy zwrócić również uwagę na elementy biura których nie widać lub na pozór są mało istotne. Chodzi o wentylację, klimatyzację czy też oświetlenie. Warto wykorzystać doświadczenie inżynierów specjalizujących się w realizacji fit-outów, by estetyczne biuro spełniało też swoje podstawowe funkcje, tj. dostarczało odpowiedniej ilości powietrza, światła i przestrzeni.

 

Rośnie popularność pracy zdalnej. Czy wg Pana przekłada się to w jakiś sposób na aranżację przestrzeni biurowej w firmach?

 

Coraz bardziej popularne jest aranżowanie stanowisk pracy typu „hot desk”, służących do pracy czasowej. Z takiego stanowiska może korzystać kilku pracowników, w zależności od potrzeb. Przy takim systemie zmniejsza się niezbędna powierzchnia najmu. W przypadku firm mających pracowników zdalnych, w biurze na pewno będą przydatne salki konferencyjne, w których raz na jakiś czas można się spotkać w większym gronie.

 

Jak wyobraża Pan sobie typową siedzibę dużej firmy za 20-30 lat? Czym będzie się różnić od współczesnej?

 

Myślę, że za 20-30 lat technologia rozwinie się na tyle, że pojawią się wirtualne biura i wirtualne archiwa. Z tego powodu przestrzenie biurowe niezbędne do funkcjonowania firm zmniejszą się. Być może zniknie potrzeba budowania sal konferencyjnych, gdyż pracownicy używając odpowiedniego sprzętu audio-video będą spotykać się w wirtualnych salach. Zapewne takie pomieszczenia będą miały w pakiecie kilka opcji wystroju i wyposażenia, które będzie można wybrać za pomocą własnych myśli.


0.0
Tagi: Interbiuro
Napisz pierwszy komentarz
mantra