Giant

Wydobyć potencjał – czyli sposób na inwestycje wielofunkcyjne

Artykuł

|
Budynek A i B kompleksu Bonarka for Business
Budynek C i D kompleksu
Przy realizacji wielofunkcyjnych kompleksów liczy się nie tylko dostępność odpowiedniego terenu, ale także przemyślana strategia.
Obecnie na rodzimym rynku pojawia się coraz więcej kompleksów pełniących wiele funkcji jednocześnie. Często jest to połączenie biur z powierzchnią handlowo-usługową. Jednak nie brakuje takich, gdzie w ramach inwestycji powstają również mieszkania, np. ekskluzywne apartamenty lub hotele. Projekty wielofunkcyjne mogą mieć formę jednego budynku lub znajdować się w kilku osobnych obiektach tworzących jeden kompleks. Powstają one często na obszarach znajdujących się poza ścisłym centrum miasta. Dlaczego? 

Po pierwsze wpływa na to stosunkowo niewielka dostępność terenów pod zabudowę w centrach miast. Po drugie duże zagęszczenie obiektów handlowych lub biurowych występujących w takich lokalizacjach. Niekiedy nie warto podążać za schematem wielofunkcyjności, tak jak w przypadku klasycznych korytarzy biurowych z centrum handlowym w pobliżu. Jednak biorąc pod uwagę zabudowę mieszkalną lub przemysłową, gdzie nie ma dostępnego zaplecza biurowego i handlowego, z całą pewnością warto jest skupić się na realizacji wielofunkcyjnych projektów, tak, aby zapewnić pracownikom biurowym wszelkie możliwe udogodnienia – komentuje Tomasz Lisiecki, Chief Investment Officer w firmie TriGranit. Ogólnie rzecz biorąc, wielofunkcyjne projekty przynoszą mnóstwo korzyści – gwarantują deweloperom wyższą wartość nieruchomości, oferują pracownikom biurowym swobodny dostęp do różnego typu usług zlokalizowanych w jednym miejscu oraz stanowią nie tylko nowy rekultywowany obszar, ale i nowe centrum miasta dla społeczności lokalnej – dodaje.
 

Działka to nie wszystko

Obok potencjału i warunków rozwoju terenów pod zabudowę, przy realizacji inwestycji wielofunkcyjnych ważna jest również wypracowana strategia, tak jak to ma miejsce w przypadku firmy TriGranit. Naszą firmę od zawsze cechowała skłonność do realizacji inwestycji wielofunkcyjnych, czy też kompleksów typu city center. Przede wszystkim zależy nam na budowie centrów, które nie tylko tworzą nową dzielnicę, ale i nowe centrum miejskie dla mieszkańców danego miasta – mówi Tomasz Lisiecki. 

Koncepcja city center zakłada budowę centrum handlowego, wokół którego powstają m.in. inwestycje biurowe. Według tej koncepcji realizowany jest krakowski kompleks Bonarka City Center, w skład którego wchodzi centrum handlowe oraz sześć istniejących już biurowców. Obecnie w trakcie budowy jest kolejny budynek G. Docelowo inwestycja będzie się składać z dziesięciu obiektów biurowych klasy A (A-J) o łącznej powierzchni około 95 000 mkw. Bonarka City Center nie była naszym pierwszym i jedynym projektem zakładającym stworzenie koncepcji city center – mówi Chief Investment Officer w firmie TriGranit. Po realizacji dwóch budynków w Budapeszcie – Polus Center w 1996 r. i Westend City Center w 1999 r. – firma w 2000 r. rozbudowała Polus City Center, które znajduje się w Bratysławie. Czwartym wielofunkcyjnym projektem TriGranit w Europie Środkowej jest Silesia City Center, budynek zrealizowany 11 lat temu w Katowicach. Co więcej, trzy ze wspomnianych realizacji są terenami pod ponowną zabudowę, co oznacza rekultywację i rewitalizację opuszczonych gruntów, zwiększenie ich wydajności i ożywienie społeczności lokalnej. Wszelkie dodatkowe starania są tego warte – wszystkie nasze tereny pod ponowne zagospodarowanie są nadal jednymi z najbardziej popularnych i odnoszących sukcesy centrów miejskich w danym regionie i społeczności miejskiej – dodaje Tomasz Lisiecki. 

Czy zatem realizacja inwestycji wielofunkcyjnej może być ważnym czynnikiem decydującym o większym zainteresowaniu wynajmem powierzchni biurowej właśnie w tej, a nie innym projekcie? 

Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Dodatkowe udogodnienia zaoferowane najemcom mają ogromne znaczenie. Z tej perspektywy, wielofunkcyjny projekt oferujący pracownikom biurowym zarówno możliwość zjedzenia popołudniowego lunchu, jak i skorzystania z usług rozrywkowo-handlowych po skończonym dniu pracy, stanowi dla nich wartość dodaną – mówi Tomasz Lisiecki. Niemniej jednak nie można zapomnieć o oczekiwaniach najemców, co do odpowiednich kosztów utrzymania powierzchni biurowej. Dostrzegamy ze strony najemców zapotrzebowanie na wysokiej klasy usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami za rozsądną cenę i w coraz wyższym standardzie. Ponadto ekologiczne rozwiązania i efektywność budynków są kluczowymi aspektami dla klientów. Jeśli na rynku biurowym jest nadmierna podaż, najemcy mają wiele alternatyw i oczywiście wybiorą to rozwiązanie, które zapewni im najlepszą jakość w stosunku do ceny – podkreśla Tomasz Lisiecki.
 


0.0
Napisz pierwszy komentarz