City Space logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoSpectra Development logoVastint Poland Sp. z o.o. logoPorto Office A Sp. z o.o. logoNowy Styl Group logoForbo Flooring Systems Polska logoHAVRE Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoCOTEX Office Centre logoTétris Poland logoOlivia Business Centre logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoARTSERVIS sp. z o.o. logoINTERBIURO logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoKontor logoVantage Development S.A. logoBusiness House logoTorus logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoUNIMOR Development S.A. logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoINTER-BUD logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoAgrobex Sp. z o.o. logoPodium Investment logoDEVCO Sp. z.o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoArchicom logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Restauracja w biurowcu krok po kroku

Artykuł

|
Plac Zamkowy – Business with Heritage
Ekskluzywne restauracje lub lokale serwujące dania z różnych zakątków świata znajdujące się w inwestycjach biurowych to już standard. Jakie wymagania powinien spełnić biurowiec oraz jego otoczenie, aby gastronomiczny biznes okazał się sukcesem?

Obecnie kompleksów biurowych nie traktuje się wyłącznie jako miejsca pracy. Coraz częściej powstające biurowce są projektowane w taki sposób, aby swoim przyszłym najemcom umożliwić zrobienie zakupów w pobliżu miejsca pracy, odebranie dzieci z przedszkola czy wizytę na siłowni. Bardzo dużym atutem każdego biurowca jest również sąsiedztwo różnorodnych punktów gastronomicznych, w których w godzinach pracy można spotkać się z ważnym kontrahentem, a zaraz po jej zakończeniu – z przyjaciółmi, bez konieczności przemierzania całego miasta. Nie może zatem dziwić fakt, że to właśnie lokale gastronomiczne należą do największej grupy najemców powierzchni usługowo-handlowych udostępnianych przez inwestorów w obiektach biurowych. Wydawać by się mogło, że ulokowanie każdego biznesu gastronomicznego w budynku, gdzie na co dzień pracują setki ludzi, jest skazane wyłącznie na sukces. Jednak, aby tak było, trzeba jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji, przeanalizować kilka ważnych czynników. Wyniki takiej analizy pozwolą na opracowanie odpowiedniej strategii. Powinna ona, obok takich kwestii jak koncept, wystrój, obejmować także wybór odpowiedniego miejsca dla lokalu, czyli budynku biurowego, w którym się znajdzie. Już na tym etapie powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcemy, aby nasza usługa gastronomiczna była skierowana wyłącznie dla pracowników danego biurowca, czy też otwarta dla każdego. To jednak nie wszystko. Jakie kolejne czynniki należy wziąć pod uwagę? 

 

1. Lokalizacja

Położenie restauracji, zarówno w budynku, jak i na mapie miasta, ma ogromny wpływ na jej działalność. W przypadku tego pierwszego aspektu, ważne jest, aby restauracja była widoczna dla potencjalnych klientów przechodzących obok. Najlepiej gdy będzie się znajdować w frontowej części budynku. Jeśli takiej możliwości nie ma, można zawsze skorzystać z odpowiedniego oznaczenia – np. szyldu i informacji, jak do naszej restauracji dotrzeć. Jeśli chodzi o drugą kwestię, to najlepszą lokalizacją na restauracyjny biznes jest z pewnością obiekt biurowy usytuowany w centrum miasta, gdzie codziennie pojawia się duża liczba osób – turystów oraz mieszkańców, będących potencjalnymi klientami restauracji. Aby upewnić się, czy lokalizacja, którą rozważamy jako miejsce otwarcia restauracji, jest dobrym wyborem, powinniśmy pokusić się o dotarcie do badań obrazujących natężenie ruchu pieszych w jej obrębie. Tego typu analizy często wykonywane są przez samych inwestorów. Tak było m.in. w przypadku spółki Senatorska Investment Sp. z o.o., na której zlecenie zbadane zostało natężenie ruchu pieszych w obszarze ulic Miodowej, Senatorskiej i Podwale znajdujących się w samym sercu Warszawy, u zbiegu których powstał  biurowiec Plac Zamkowy – Business with Heritage. Z danych zgromadzonych przez firmę wynika, że natężenie ruchu w sezonie letnim w dzień powszedni w tym miejscu wynosi ponad 55 tys. osób dziennie, a w dni świąteczne wzrasta do ponad 85 tys. Dlaczego takie informacje są dla nas ważne? Wskaźnik natężenia ruchu pieszych to informacja o tym ile osób potencjalnie może każdego dnia zobaczyć szyld czy witrynę naszej restauracji. Jeżeli więc zastanawiamy się nad kilkoma lokalizacjami – warto porównać ze sobą takie dane.

 

2. Otoczenie, czyli najbliższe sąsiedztwo

Wybierając odpowiedni obiekt biurowy dla swojej restauracji, warto zwrócić uwagę na okolicę, w której budynek ten się znajduje. Dla biznesu restauracyjnego sprzyjające jest w szczególności sąsiedztwo sklepów, zabytków, jak również miejsc kultury: muzeów, teatrów czy oper, gdyż ludzie bardzo często po zakupach, zwiedzaniu czy spektaklu decydują się na obiad lub kolację. W kontekście najbliższego otoczenia restauracji należy również przeanalizować bliskość przystanków komunikacji miejskiej, postoju taksówek oraz skomunikowanie danego obszaru z resztą miasta. Biorąc pod uwagę bezpośrednie sąsiedztwo, warto także sprawdzić, co znajduje się w niedalekiej odległości od budynku, aby przekonać, się jaki będzie widok z okna restauracji – ładny z pewnością przełoży się na wzrost atrakcyjności lokalu.   

 

3. Budynek

Kluczową kwestią przy wyborze lokalizacji dla lokalu przez restauratora jest również sam budynek. Tu poza względami technicznymi niebagatelne znaczenie mają również kwestie estetyczne. Pod względem wizualnym obiekt powinien cechować się ciekawą architekturą, przyciągającą wzrok przechodniów. Z kolei biorąc pod uwagę stan techniczny biurowca, warto wybrać budynki nowe lub te, które przeszły gruntowną modernizację, aby nie ponosić dodatkowych kosztów związanych z remontami. Sam lokal powinien być łatwy w adaptacji, wyposażony w odpowiednie urządzenia, np. nowoczesną klimatyzację, oraz posiadać konkretne rozwiązania architektoniczne, m.in. właściwy rozkład pomieszczeń lub duże witryny, które pomogą doświetlić wnętrze i przykuć uwagę potencjalnych klientów.    

 

4. Ogródek

Obok wyglądu i stanu samego biurowca, należy zwrócić uwagę na to, czy budynek oferuje możliwość stworzenia letniego ogródka, który jest istotnym udogodnieniem w ciepłe dni lub wieczory. Często to właśnie ten aspekt, w szczególności latem, decyduje o tym, iż klient wybierze tę, a nie inną restaurację.

 

5. Potencjalne oszczędności

Szukając idealnego obiektu biurowego dla biznesu restauracyjnego, warto zdecydować się na taki, który posiada certyfikat: BREEAM lub LEED. Dlaczego? Obiekt certyfikowany w jednym z tych systemów jest nie tylko przyjazny dla środowiska, ale również poprzez zastosowanie proekologicznych rozwiązań, przynosi realne oszczędności związane z kosztami eksploatacyjnymi wynajmowanej powierzchni. Tego typu korzyści warto zobrazować konkretnym przykładem. Wspomniany już wcześniej biurowiec Plac Zamkowy – Business with Heritage, posiadający certyfikat BREEM Interim na poziomie Very Good, zużywa o 27,51 proc. mniej energii niż budynki bez certyfikacji. 
 


0.0
Napisz pierwszy komentarz
mantra