ARTSERVIS sp. z o.o. logoINTERBIURO logoPodium Investment logoArchicom logoCOTEX Office Centre logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoNowy Styl Group logoKontor logoTétris Poland logoCity Space logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoSpectra Development logoTorus logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoINTER-BUD logoUNIMOR Development S.A. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoForbo Flooring Systems Polska logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoPorto Office A Sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoFYI Commercial Consulting logoDEVCO Sp. z.o.o. logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoAgrobex Sp. z o.o. logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoBusiness House logoOlivia Business Centre logoVastint Poland Sp. z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoVantage Development S.A. logoHAVRE Sp. z o.o. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Biuro – kupić czy wynająć?

Ilość powierzchni biurowych w Polsce zwiększa się. Przed jakimi decyzjami stają deweloperzy i najemcy?

Firma DTZ podaje, iż w samej Warszawie podaż powierzchni biurowych zwiększy się o 20%. Głównie powstają biurowce klasy A – w trzecim kwartale 2012 r. w stolicy oddano łącznie 52 800 mkw biur. Również w pozostałych miastach ilość nieruchomości komercyjnych tego typu się zwiększa.

Obserwujemy rosnące zainteresowanie nowoczesnymi powierzchniami klasy A – twierdzi Marta Kruk, przedstawiciel inwestora powstającego w Łodzi biurowca MediaHUBBiuro powoli przestaje być jedynie miejscem prowadzenia biznesu, a staje się kolejnym narzędziem służącym efektywnej pracy. Dla przedsiębiorców atrakcyjne są dodatkowe atuty inwestycji, jak elastyczne podejście do najemcy czy wspomaganie kreatywności. Obecnie powstające na całym świecie nowoczesne centra biznesowe coraz częściej kierują swoją ofertę do wybranych grup najemców, ponieważ dzięki specjalizacji mogą na bieżąco dostosowywać się do ich potrzeb. Elastyczność oraz szybkość reakcji są korzystne zarówno dla firmy, jak i dewelopera.

Należy jednak pamiętać, iż nikt chętnie nie wydaje pieniędzy, szczególnie w trudnej sytuacji ekonomicznej, jaka obecnie się kształtuje na rynku. Według danych DTZ, w Warszawie ceny najmu osiągają od 16 euro za mkw na obrzeżach do 27 euro/mkw w centrum. Istotne jest to głównie dla firm małych i średnich. Takie firmy zazwyczaj wybierają miejsca w dobrej lokalizacji, ale i po korzystnej cenie – mówi Jarosław Sadowski, Główny Analityk Expander Advisors, Związek Firm Doradztwa Finansowego – Ich decyzje często pokrywają się z tymi, które podejmują osoby fizyczne w kontekście finansowania zakupu nieruchomości. Często decydują się na powierzchnie klasy B. Zamiast wynajmować biuro – kupują je i tym samym zamieniają wybór lokalizacji na optymalną długookresową inwestycję. Jest to dla nich dobra i stosunkowo bezpieczna lokata kapitału, szczególnie w okresie niepewnych doniesień z rynków finansowych.

Wynajem biur interesuje głównie duże firmy. Dzięki temu nie muszą interesować się konserwacją obiektu, mogą również związać się z budynkiem w perspektywie krótko- lub średniookresowej. Istotne jest to szczególnie dla międzynarodowych korporacji i spółek zależnych. W trzecim kwartale 2012 roku wydzierżawiono w Warszawie prawie 160 000 mkw powierzchni biurowej, z czego 22% były to umowy odnowione lub renegocjowane. Najemcy rzadziej decydowali się na pozostanie w tym samym miejscu w porównaniu do zeszłego kwartału. Ponad 40% wszystkich transakcji stanowiły transakcje przednajmu.

Jak więc muszą postępować deweloperzy w czasie, gdy najemcy skłaniają się ku krótkookresowym, elastycznym formom umów? Eksperci DTZ twierdzą, iż najważniejszym kierunkiem zmian w branży są inwestycje w oferowane powierzchnie oraz zapewnienie najemcom prostych, skutecznych form współpracy.


0.0
Tagi: DTZ MediaHUB
Napisz pierwszy komentarz
mantra