Giant

Czy opłaca się renegocjować umowę najmu?

CBRE opracowała pierwszy z cyklu raportów i komentarzy „Okiem eksperta”, w którym przedstawia swoje spostrzeżenia dotyczące renegocjacji umów najmu.

Renegocjacje umów najmu zdobywają coraz większy procentowy udział we wszystkich transakcjach na rynkach. Spowodowane jest to zmieniającymi się warunkami rynkowymi oraz transformacjami otoczenia konkurencyjnego.

Umowa najmu jest formą zabezpieczenia interesów obu stron i nie przewiduje możliwości zmiany zawartych w niej zapisów, co oznacza, że czynsz musi być zapłacony, nawet gdy firma znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. Moją radą w takim wypadku jest zawsze udanie się do właściciela budynku w celu renegocjowania umowy najmu. W trakcie rozmów warto pamiętać, że dla wynajmujących stabilność przychodów jest o wiele ważniejsza niż częste zmiany najemców, co wiąże się ze znacznymi wydatkami na marketing, prowizje agentów czy utrzymywanie wolnej powierzchni nie generującej przychodu. Jeżeli właściciel budynku będzie więc przekonany, że kłopoty są przejściowe, a nasza firma ma solidne fundamenty i korzystne perspektywy, można wynegocjować znaczne oszczędności - mówi Daniel Bienias, dyrektor działu powierzchni biurowych w CBRE w Polsce.

Dzięki umiejętnej renegocjacji można uzyskać dodatkowe korzyści finansowe, przykładowo okresowe zwolnienie z czynszu lub budżet na odświeżenie powierzchni. Jak skutecznie rozmawiać z właścicielem? Najłatwiej zatrudnić profesjonalnego, doświadczonego doradcę, który wywalczy najkorzystniejsze warunki.

Według danych CBRE udział renegocjacji w ogóle transakcji zwiększa się. W 2012 roku na warszawskim rynku biurowym podpisano umowy najmu na 608 500 mkw, z czego 28 proc, (czyli ponad 170 000 mkw) stanowiły renegocjacje. Ta forma jest szczególnie atrakcyjna dla firm, które są już ulokowane w siedzibach w centralnych lokalizacjach.

Komentarz jest pierwszym z cyklu „Okiem eksperta”. Sądzimy, że „Okiem eksperta”, czyli seria specjalistycznych komentarzy ekspertów CBRE zainteresuje zarówno media, jak i naszych klientów, oferując pogłębione analizy, ciekawe case studies i wnikliwe spojrzenie na rozmaite niuanse i pułapki rynku nieruchomości komercyjnych, a także naświetlając korzyści, które mogą płynąć z wiedzy o jego funkcjonowaniu – powiedziała Joanna Mroczek, dyrektor działu doradztwa i badań rynku CBRE w Polsce.

Pełny komentarz CBRE na temat renegocjacji w wersji PDF znajduje się poniżej.


0.0
Tagi: CBRE
Napisz pierwszy komentarz