Giant

Biurowiec klasy A?

Jeden z nadmorskich deweloperów, Olivia Business Centre odpowiada na pytanie jakie kryteria musi spelniać biurowiec, aby mógł być zakwalifikowany do najwyższej klasy – A.

Często w praktyce dzieje się tak, że to deweloperzy i inwestorzy sami wystawiają ocenę swoim inwestycjom. Dochodzi do sytuacj, w których dwa biurowce klasy A mogą mieć całkowicie inne standardy. Na poziomie ogólników dwa biurowce mogą zaliczać się do tej samej klasy, jednak analizując praktyczne rozwiązania architektoniczne i budowlane wpływające na funkcjonalność okazuje się, że budynki te w rzeczywistości oferują bardzo różne standardy – komentuje Agnieszka Popławska z firmy TPS, dewelopera Olivia Business Centre.

Do tej pory standardy klasyfikacji biurowców w Polsce nie zostały precyzyjnie opisane. Budzi to  olbrzymie pole do nieścisłości i co za tym idzie nadużyć. Logicznym jest, że zakwalifikowanie budynku do klasy A sprawia, że jego wartość rośnie. Deweloperom i inwestorom zależy więc na jak najwyższej klasie swoich inwestycji, gdyż dzięki temu rośnie stawka najmu. Dlatego też często dochodzi do sytuacji, w których klasa biurowca jest wyższa niż powinna, a standard poszczególnych biurowców bardzo się różni.

Jak więc rozpoznać czym powinien charakteryzować się biurowiec klasy A? Olivia Business Centre wzieła pod lupę kilka kryteriów i na podstawie swoich doświadczeń podała czynniki, których możemy oczekiwać od takiego biurowca. Szczególną uwagę zwróciła na lokalizację w centrum miasta, doskonałe skomunikowanie (na przykładzie Trójmiasta bliskość Szybkiej Kolei Miejskiej, przystanków autobusowych/tramwajowych, dużych centrów handlowych - jak Alfa Centrum, czy Galeria Bałtycka, a także ścieżek rowerowych) oraz nowoczesną architekturę (praktyka pokazuje, że rzeczywistą klasę A uzyskać mogą budynki nowe, a nie adoptowane jako biurowce).
Ważnym czynnikiem były minimum dwa niezależne źródła zasilania, minimum 3 windy szybkobieżne i wysokość pomieszczenia min. 2,7 m (od podłogi podniesionej do sufitu podwieszanego). Najemcy często skupiają się na miejscach parkingowych, dlatego deweloper uznał, że musi być minimum 1 miejsce na 100 m kw. biur plus wydzielony parking dla gości, parkingi dla rowerów z pełnym zapleczem sanitarnym i oczywiście całodobowa ochrona budynku.

Dostępność gastronomii w budynku, bliskość zaplecza usługowo-handlowego oraz sportowo-rekreacyjnego, ergonomiczne powierzchnie biurowe z możliwością swobodnej aranżacji, pozbawione elementów konstrukcyjnych, podwieszane sufity i modułowe podłogi umożliwiające szybkie przearanżowanie powierzchni, najwyższej klasy okablowanie, elastyczność budynku zapewniająca spełnienie szczególnych, indywidualnych wymagań najemcy, system kontroli wilgotności umożliwiający punktowe sterowanie np. na dany pokój, maksymalnie duża dostępność światła dziennego – to kolejne czynniki sparwiające, że biurowiec może stać się obiektem najwyższej klasy.

Skategoryzowanie standardów obiektów biurowych jest bardzo ważne i szczególnie pomocne w ocenie budynku przez najemcę. Niestety jak do tej pory nie udało się doprowadzic do formalnego zapisu takich ustaleń.
 


0.0
Tagi: fsa
Napisz pierwszy komentarz