WEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoCOTEX Office Centre logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoForbo Flooring Systems Polska logoSpectra Development logoINTER-BUD logoINTERBIURO logoDEVCO Sp. z.o.o. logoVantage Development S.A. logoPodium Investment logoBusiness House logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoKontor logoTétris Poland logoHAVRE Sp. z o.o. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoARTSERVIS sp. z o.o. logoPorto Office A Sp. z o.o. logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoTorus logoOlivia Business Centre logoCity Space logoUNIMOR Development S.A. logoNowy Styl Group logoArchicom logoAgrobex Sp. z o.o. logoFYI Commercial Consulting logoVastint Poland Sp. z o.o. logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoAluprof S.A. logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Czy i jak inwestować w Polsce?

Panorama Warszawy
Panorama Warszawy
Jakie szanse polski rynek oferuje inwestorom, działającym w sektorze nieruchomości komercyjnych?

Globalna firma doradcza CBRE, we współpracy z PAIiIZ (Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych), firmą doradczą PWC oraz Warsaw Business Journal, przygotowała doroczny raport Investing in Poland, mówiący o potencjale, jaki ma polski rynek nieruchomości komercyjnych.

W Polsce mamy obecnie 6,7 miliona mkw. nowoczesnych powierzchni biurowych, 7,5 miliona mkw. powierzchni logistycznych i magazynowych oraz ponad 9,5 miliona mkw. powierzchni handlowych, a Polski rynek jest coraz bardziej dojrzały – komentuje Joanna Mroczek, dyrektor Działu Badań i Doradztwa, CBRE w Polsce. Nadal jednak oferuje sporo możliwości inwestorom planującym wejście na rynek lub rozszerzenie obecnych działań. Tym niemniej muszą oni, w stopniu nawet większym niż w przeszłości, posiadać dogłębną wiedzę na temat reguł, jakimi rządzi się nasz rynek nieruchomości. Muszą też orientować się w konkretnych uwarunkowaniach dotyczących rynków regionalnych – dodaje.

Polski rynek biurowy

Największym i najbardziej dojrzałym rynkiem biurowym w Polsce jest Warszawa, lecz pozostałe miasta również odpowiadają na popyt i oczekiwania najemców. Po okresie spowolnienia deweloperzy znów wykazują większą aktywność. W chwili obecnej w realizacji pozostaje ponad milion mkw. powierzchni, z czego 50 proc. przypada na miasta regionalne.

Wskaźnik wolnych powierzchni nie odzwierciedla sytuacji panującej na rynku. W praktyce więksi najemcy mają ograniczone opcje – mogą wybierać spośród zaledwie dwóch lub trzech bezpośrednio dostępnych ofert. Po oddaniu do użytku obiektów znajdujących się obecnie w budowie, odsetek pustostanów w większości miast wzrośnie, co ułatwi dużym firmom znalezienie biura odpowiadającego ich wymogom. Będą one jednak musiały zawierać umowy typu pre-let – wyjaśnia Daniel Bienias, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców i Usług BPO, CBRE w Polsce.

W przyszłości ciekawą alternatywą dla inwestorów mogą być mniejsze miasta, takie jak  Szczecin, Lublin, Bydgoszcz, Olsztyn czy Rzeszów. Nowe lokalizacje pozwalają firmom zmniejszyć koszty operacyjne i uzyskać dostęp do wysoko wykwalifikowanych pracowników gotowych pracować za konkurencyjne stawki. Często również do inwestycji zachęcają władze miejskie. Mimo to, nowe biura łatwiej otworzyć w sprawdzonych lokalizacjach, gdzie firmy nawiązały już współpracę z lokalnymi władzami, deweloperami i uczelniami.


0.0
Tagi: CBRE
Napisz pierwszy komentarz
mantra