CubiForms

Sen – nowy benefit pracowniczy?

|
Obecnie wiele osób ma poczucie zmęczenia i wypalenia zawodowego. W odpowiedzi na to, firmy wprowadzają drzemki jako element realizowanego programu work-life balance. O sile krótkiej drzemki opowiada Magdalena Filcek, autorka „Vinci Power Nap – Kawiarenka Snu”.
Magdalena Filcek, autorka „Vinci Power Nap – Kawiarenka Snu”
Magdalena Filcek, autorka „Vinci Power Nap – Kawiarenka Snu”

We Wrocławiu powstała kawiarenka, w której można zażyć... snu. Mowa o pierwszej w Polsce „Vinci Power Nap – Kawiarenka Snu”. Jak działa taka kawiarenka?

Projekt popularyzuje work-life balance oraz wellbeing i jest odpowiedzią na lukę w temacie chillout roomów. W Polsce, ale i na świecie, brakuje sensownych rozwiązań, które zapewnią wyciszenie, odpoczynek i odzyskanie energii w ciągu dnia. „Vinci Power Nap – Kawiarenka Snu” to miejsce, w którym wykorzystaliśmy innowacyjny system regeneracji oparty na integracji sensorycznej. Pozwala on w zaledwie kilkanaście minut odpocząć i nabrać siły na resztę dnia.

Wspomniała Pani o braku sensownych rozwiązań, które mogłyby zapewnić odpoczynek. Czy powstanie kawiarenki oznacza, że obecnie ludzie potrzebują takich miejsc? Skąd pomysł na taki projekt?

„Vinci Power Nap – Kawiarenka Snu” jest odpowiedzią na nasilające się w społeczeństwie poczucie zmęczenia i wypalenia zawodowego. To zupełnie nowa forma relaksu, ale oparta na głębokiej tradycji. Autorska aranżacja wnętrza i wykorzystanie zawieszonych w przestrzeni chust sprawiają, że odpoczynek przypomina ciału kołysanie w ramionach mamy, przytulanie, bezwzględną akceptację. Wszystko odbywa się w otoczeniu przypominającym naturalne miejsca relaksu.

Co oznacza termin Power Nap?

Power Nap to termin ukuty przez dra Jamesa B. Maasa, znanego badacza snu, i określa właśnie krótką, 20-minutową drzemkę. Proszę zwrócić uwagę na to, że dziś ładujemy baterie telefonów komórkowych czy samochodów elektrycznych, ale zapominamy naładować nasze wewnętrzne „baterie”. Najszybszą metodą regeneracji ciała i umysłu jest właśnie Power Nap. Według badań NASA wystarczy od 10 do 20 minut, aby odświeżyć umysł, wzmocnić kreatywność, produktywność i trafność podejmowanych decyzji, a także obniżyć poziom stresu, poprawić odporność i zdrowie.

Można odnieść wrażenie, że wielu z nas nie docenia siły krótkiej drzemki. Jakie są korzyści płynące z drzemek w ciągu dnia?

Jak wynika z wieloletnich badań prowadzonych przez specjalistów na całym świecie, jest ona szczególnie ważna dla osób, które działają pod presją czasu, a ich praca jest związana z dużą odpowiedzialnością. Dlaczego? Przede wszystkim poprawia zdrowie – krótka drzemka w ciągu dnia wspomaga regenerację systemu immunologicznego. Ponadto zwiększa efektywność, redukuje poziom stresu, ułatwia koncentrację i odświeża umysł.

Czy istnieją jakieś badania potwierdzające skuteczność drzemek?

Teorię skuteczności drzemek potwierdzają np. badania Marka Rosekinda, naukowca, który pracując dla NASA w 1994 r., badał pilotów. Jak tłumaczył, jednej grupie uczestników pozwolił na krótką drzemkę w kokpicie samolotu, drugiej nie. Co się okazało Niewyspanym dwukrotnie częściej zdarzało się popaść w migawkowe, pięciosekundowe drzemki za sterami maszyny podczas lotu i podchodzenia do lądowania. Jest też wiele innych badań, a nawet Nagroda Nobla z medycyny i fizjologii. Badania dotyczyły zegara biologicznego i snu.

Jakie są zasady efektywnej drzemki?

Ważny jest czas drzemki – nie dłużej niż 20 minut, cisza lub muzyka relaksacyjna, kojące kolory, przygaszone oświetlenie, odpowiednie dotlenienie pomieszczenia, zapach, temperatura otoczenia, utulenie, a także poczucie bezpieczeństwa. Ważne też, aby nie być głodnym. Chodzi o ukojenie wszystkich zmysłów.

 


5.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz
CubiForms
mantra