Proton Office

Dużej przestrzeni nie trzeba się bać

|
Jak zaaranżować duże biuro, by pracownicy dobrze się w nim czuli? Jak efektywnie wykorzystać większą przestrzeń? Urządzenie niemałego biura może przerażać inwestora i budzić takie oraz inne pytania, ale jak przekonuje Marta Janiszek z firmy Interbiuro Design & Fitout tego procesu nie należy się bać.
Marta Janiszek, kierownik działu projektowego Interbiuro Design & Fitout
Marta Janiszek, kierownik działu projektowego Interbiuro Design & Fitout

Duża przestrzeń niektórym osobom kojarzy się z nieprzytulnym miejscem, jednak dzięki odpowiedniej aranżacji może być ona przyjazna i komfortowa. Jak osiągnąć taki efekt?

Duża przestrzeń daje duże możliwości, więc nie powinniśmy się jej bać. Bardzo często słyszymy od klienta, że chciałby żeby biuro było przytulne, jednak przytulny klimat to dla każdego coś innego. Ktoś dobrze będzie czuł się we wnętrzu minimalistycznym, a inna osoba w eklektycznym wnętrzu pełnym ciężkich mebli i wzorzystych tkanin.

Architekci mają jednak wiele elementów, którymi mogą stworzyć iluzję i „oszukać” przestrzeń. Można np. wykorzystać lustra, które będą tworzyć odbicia, a tym samym wydłużą optycznie pomieszczenia. Z kolei malowaniem można np. zaburzyć podziały między ścianami, posadzką i sufitem, a nawet prostą tapetą można stworzyć iluzję odległości. Wachlarz możliwości jest więc ogromny. Co ważne, mamy teraz świadomych klientów, którzy wiedzą jak może wyglądać biuro i jak wykorzystać przestrzeń.

W pomieszczeniach biurowych duże znaczenie ma również akustyka. Jak zadbać o nią na dużej przestrzeni?

Akustyka ma ogromne znaczenie, ale niestety przez lata w Polsce o tym zapominaliśmy. Obecnie weszły nowelizacje przepisów, które kładą większy nacisk na komfort dźwięku w pomieszczeniach biurowych. Nie chodzi tu jedynie o akustykę materiałów i przegród (np. ścian i stropów), ale również o pogłos w pomieszczeniach. Obecnie projektanci mają bardziej wyśrubowane normy, które muszą spełnić. Każdy obiekt jest inny. Wpływ ma lokalizacja budynku w mieście, sąsiedztwo, a także sposób pracy w danym biurze. W związku z dbałością o akustykę w dużych powierzchniach biurowych pojawia się sporo materiałów pochłaniających dźwięk, lepsze wykładziny, wyspy sufitowe, panele akustyczne ścienne i sufitowe, ekrany, przegrody, meble tapicerowane i zieleń. Elementy te spełniają zarówno funkcje akustyczne, jak i designerskie.

Dużą przestrzenią dysponują często firmy zatrudniające wielu pracowników. Jak w jednym miejscu pogodzić potrzeby różnych osób?

Przy zatrudnieniu wielu pracowników potrzebujemy większej przestrzeni, dlatego najczęściej spore powierzchnie wynajmują duże firmy. Mamy wtedy do pogodzenia potrzeby różnych działów, specyfikę różnych stanowisk pracy i różnice pokoleniowe. Nie możemy więc traktować projektowania jak procesu, w którym zadowolimy wszystkich pracowników biura, ponieważ im więcej osób, tym więcej pomysłów i to często wykluczających się. Jako architekci badamy firmę, obszar jej działania, klientów i to jaką informacje o sobie dane przedsiębiorstwo chce pokazać. Coraz częściej miejsce pracy musi być również atrakcyjne dla pracowników i chodzi tu głównie o firmy zatrudniające młodych ludzi. Mamy w tej chwili rynek pracownika, dla którego miejsce pracy, biuro i jego lokalizacja mają często kluczowe znaczenie przy wyborze firmy.

 


4.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz