Giant

Art branding, czyli mariaż sztuki z przestrzenią komercyjną

|
Dzieła sztuki w apatamentach No. 44 Luxury Rental (kolekcję dobierała Aurabilia)
Dzieła sztuki coraz częściej pojawiają się we wnętrzach komercyjnych. Dlaczego tak się dzieje? Jak wpływają one na wizerunek firmy?

Art branding

Firmy coraz częściej wykorzystują sztukę do budowania swojego wizerunku. Nie jest już ona traktowana tylko jak dekoracja biura czy lobby budynku. Wszystkie działania związane z promowaniem jakiejś marki poprzez szeroko rozumianą sztukę określane są jako art branding. Warto zauważyć, że współpraca sztuki z biznesem daje korzyść obu stronom. Jest to powód, dla którego sztuka coraz częściej pojawia się we wnętrzach korporacyjnych. Sztuka przestaje dziś być rozumiana wyłącznie jako dekoracja, a widzi się w niej funkcjonalne narzędzie, służące osiągnięciu wyznaczonych celów strategicznych, w tym celów komunikacyjnych. W ten sposób sztukę we wnętrzu wyjmuje się z porządku „podoba mi się / nie podoba mi się” i poddaje analizie pod kątem spełniania założonych rezultatów. Najważniejszym z takich celów, formułowanych przez zarządzających nieruchomościami komercyjnymi lub ich właścicieli jest nadanie inwestycji unikalnego, wyróżniającego się rysu – tłumaczy Beata Niemczuk z firmy art consultingowej Aurabilia. Świat biznesu otwiera się na sztukę, bowiem jest to sposób na stworzenie wizerunku marki ceniącej estetykę, jakość, a zarazem innowację i kreatywność. Co więcej, sztuka we wnętrzu komercyjnym nie jest tylko komunikatem na zewnątrz. Służy ona także pracownikom danego biura. Przykładem może być przestrzeń wspólna w nowoczesnych biurowcach. Obecność dzieł sztuki w takim miejscu pomaga w integracji osób i firm pracujących w danym obiekcie oraz buduje ich tożsamość. Na tym nie koniec, jak dodaje Beata Niemczuk: sztuka jest także narzędziem do zwiększania wartości danej inwestycji. W przypadku inwestycji premium staje się elementem koniecznym całego projektu.

Jak „wprowadzić” sztukę do wnętrz komercyjnych?

Wiele osób kojarzy art branding z dużymi i bogatymi markami, tymczasem za pośrednictwem sztuki coraz częściej promują się także mniejsze firmy. Dzieła sztuki można bowiem dopasować do charakteru danej organizacji. Jak zauważa Beata Niemczuk: W przestrzeń zastaną stosunkowo prosto wprowadzić sztukę w dowolnym medium i rejestrze – rzeźbę lub inną formę przestrzenną, malarstwo, grafikę młodego twórcy lub uznanego artysty, można wybierać sztukę ze względu na zakres tematyczny. Umożliwia to kontrolowane budowanie unikalnego komunikatu. Zniuansowany komunikat dotyczący nieruchomości daje się formułować również za pomocą niestandardowych formatów dokoła sztuki, takich jak konkursy, wystawy czasowe, warsztaty kreatywne. Rzeczywiście coraz częściej przestrzeń galerii handlowych czy części wspólne biurowców to miejsca, w których odbywają się różne wydarzenia kulturalne. W obiektach komercyjnych powstają też miejsca, w których prezentowane są dzieła sztuki. Przykładem może być chociażby biurowiec Bobrowiecka 8. Zgodnie z autorską koncepcją kultury wpisanej w przestrzeń, we współpracy z Fundacją Rodziny Staraków we wnętrzach tego budynku, na jego dziedzińcach oraz w Ogrodzie Sztuki prezentowana jest twórczość młodych polskich artystów. Kolejnym przykładem może być plenerowa galeria Art Walk, która funkcjonuje w ramach placu Europejskiego przy biurowcu Warsaw Spire. Art Walk to o specjalnie zaprojektowana konstrukcja, która dostosowana jest do całorocznego eksponowania obrazów, rzeźb i instalacji artystycznych. Pasaż wystawienniczy został uruchomiony w maju 2016 r. przez Ghelamco Poland i Fundację Sztuka w Mieście.

 

  • 1
  • 2

0.0
Napisz pierwszy komentarz