Park Project II

Jakie będą biura przyszłości?

Union Investment Real Estate opublikował wyniki badań dotyczące trendów i kierunków rozwoju powierzchni biurowych do 2020 r.

Czego oczekują najemcy powierzchni biurowych w Polsce? Union Investment postanowił to sprawdzić i we współpracy z Keralla Research Institute przeprowadził badanie „Zmieniające się potrzeby klientów na rynku wynajmu nowoczesnych powierzchni biurowych w Polsce”. Badanie obejmowało reprezentatywną próbę 150 najemców na siedmiu największych polskich rynkach biurowych*.

Jak wynika z badań, najbardziej pożądane biuro powinno być albo przestrzenią otwartą z wydzielonymi strefami pracy i relaksu, albo powierzchnią podzieloną na osobne biura dla dwóch-trzech osób. Polscy najemcy biur nie chcą pracować przestrzeni typu open space, która została zaaranżowana w ten sposób, by zmieścić w niej jak największą liczbę stanowisk pracy.

Przede wszystkim komfort

Możemy spodziewać się, że w przyszłości oczekiwania najemców będą rosnąć. Zleżeć będzie im przede wszystkim na komforcie. Aż 2/3 badanych najemców deklaruje, że od budynku biurowego oczekiwać będą zapewnienia stref relaksu. Dla ponad 50 proc. ważna jest także bogata oferta gastronomiczna i usługowa, a także wyciszenie pomieszczeń. Respondentom zależy na wysokich i przestronnych wnętrzach (78 proc.), nowoczesnym systemie klimatyzacji i wentylacji (80 proc.) oraz dostępie do naturalnego światła (74 proc.). 

Wyniki badania potwierdzają, że przyjęliśmy słuszne założenie zakładając, że komfort powinien być priorytetem jeśli chodzi o powierzchnie biurowe w naszym portfolio. W czasie, gdy konkurencja o najemców się zaostrza, wyniki badania są dla całej branży bodźcem do myślenia o dalszym zwiększaniu dobrego samopoczucia najemców przy stałej dbałości o aspekt ekonomiczny – mówi Christian Jansen, menedżer ds. współpracy z najemcami na rynku polskim w Union Investment Real Estate GmbH

Młode pokolenie dyktuje warunki

Na rynek pracy wkracza młode pokolenie, które ma inne wymagania wobec biur niż ich poprzednicy. Coraz więcej firm je zauważa i bierze pod uwagę podczas np. wyboru lokalizacji biura. Dla młodszego pokolenia bowiem bardzo istotny jest łatwy dojazd do budynku (84 proc.). Młodym pracownikom zależy również na strefach rekreacyjnych (69 proc.) oraz infrastrukturze rowerowej (62 proc.). Według 40 proc. badanych ważne dla nich są także aplikacje mobilne dedykowane danemu budynkowi. Dodatkowo, 35 proc. badanych uważa, że młodzi pracownicy bardzo lubią wydarzenia organizowane w biurowcach. Presja na zmiany w segmencie biurowym pochodzi obecnie szczególnie ze strony młodszego pokolenia pracowników, którzy mają jasne wyobrażenie o tym, jak ma wyglądać ich miejsce pracy. Pracodawcy, którzy potrzebują młodych specjalistów, muszą brać pod uwagę ich oczekiwania względem powierzchni biurowej – mówi Christian Jansen.

Dobry dojazd do biura to podstawa

Łatwy dojazd do budynku ważny jest nie tylko dla młodego pokolenia pracowników. Jak wynika z badania, aż dla ponad 63 proc. istotne jest to, by biuro było dobrze skomunikowane. Co ciekawe, nie zawsze musi być ono zlokalizowane w centrum miasta (jedynie 40 proc. badanych woli, by siedziba ich firmy znajdowała się w centralnej lokalizacji). Około 30 proc. respondentów woli lokalizację w dzielnicach peryferyjnych, a dla 14 proc. lokalizacja jest bez znaczenia jeśli tylko połączenia komunikacyjne są dogodne. Najemcom zależy także na tym, by do „biura przyszłości” można było łatwo dojechać rowerem i by znajdowały się w nim udogodnienia dla rowerzystów (jest to ważne dla ponad 60 proc. respondentów).

Miasta z najlepszymi biurami

Z badania wynika, że najlepszą przestrzeń biurową oferuje Warszawa i Kraków. Ok. 57 proc. warszawskich respondentów stwierdziło, że ich oczekiwania względem powierzchni biurowej są spełnione w znacznym stopniu, zaś w Krakowie ten odsetek wynosi 53 proc. Następne miejsca zajmują Gdańsk i Łódź (49 proc.). W ujęciu całościowym, wszystkie siedem badanych lokalizacji dobrze wypadło w badaniu. W Warszawie jedynie 9 proc. badanych osób stwierdziło, że nie wszystkie ich oczekiwania są spełnione, zaś w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu wskaźnik ten wyniósł ok. 35 proc. Z punktu widzenia inwestora fakt, że oferta na wszystkich siedmiu przebadanych rynkach w Polsce jest dobrze oceniana to bardzo pozytywna wiadomość. Ale nawet w przypadku biur, które nie spełniają w pełni oczekiwań najemców, zawsze możliwe jest podniesienie wartości poprzez aktywne zarządzanie portfelem po ich akwizycji – mówi Adam Irányi, zarządzający inwestycjami Union Investment Real Estate w Europie

 


*Badanie „Zmieniające się potrzeby klientów na rynku wynajmu nowoczesnych powierzchni biurowych w Polsce” został opracowany przez Instytut Keralla Research na zlecenie Union Investment Real Estate. Ogólnopolskim badaniem objęto najemców wynajmujących minimum 200 mkw. powierzchni w biurowcach ulokowanych w największych aglomeracjach w Polsce (Warszawa, Łódź, Katowice, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań.). Badanie przeprowadzono na losowej próbie n=150 najemców, przy czym nie kwalifikowano najemców kamienic, firm które wynajmują duże powierzchnie, ale nie w biurowcach. Pominięto firmy, które mają własne powierzchnie.

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz
Park Project II
mantra