Giant

Łódź na fali

Monopolis to przykład projektu rewitalizacyjnego
Monopolis to przykład projektu rewitalizacyjnego
Wizerunek Łodzi ciągle się poprawia, sprzyja temu choćby rewitalizacja jej centrum. Rośnie też aktywność inwestycyjna miasta, które notuje bardzo dobre wyniki zarówno na rynku biurowym, jak i magazynowym. Czy czeka go sukces inwestycyjny?

Łódź chce przyciągać biznes

Łódź pracuje nad swoim wizerunkiem, by przyciągnąć biznes. Postrzeganie miasta w ostatnich latach bardzo się zmieniło. Służy temu aktywność prywatnych inwestorów połączona z działaniami władz miasta. Jednym z dużych przedsięwzięć jest rewitalizacja obszarowa Łodzi. 

Rozpoczynamy największy remont w historii Łodzi. To ogromne wyzwanie, nie tylko inwestycyjne, ale także społeczne i gospodarcze. Równolegle z miastem, szereg inwestycji realizują prywatni inwestorzy. Deweloperzy budują z nami tzw. Nowe Centrum Łodzi i coraz chętniej inwestują w ugruntowanej lokalizacji biznesowej wzdłuż Centralnej Osi Łodzi, a w obszarze rewitalizacji wspierają odbudowę śródmieścia zabudowując puste działki. Pierwszy raz po ’89 mamy taką sytuację, że prywatni inwestorzy ramię w ramię z miastem odnawiają centrum. Uwierzyli w Łódź, bo widzą, że konsekwentnie realizujemy obraną strategię. Wszystko po to, żeby Łódź była pięknym i wygodnym do życia miastem – mówi Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi. 

Biurowce buduje się w Łodzi

Obecnie Łódź jest siódmym z największych polskich rynków biurowych. Co ciekawe, pod względem dynamiki miasto wyprzedza wiele z większych rynków. Bardzo dobre wyniki łódzkiego rynku biurowego to rezultat coraz mocniejszej pozycji inwestycyjnej miasta. W potencjał Łodzi uwierzyły do tej pory takie firmy jak ABB, Accenture, Cybercom, Ericsson, Fujitsu Technology Solutions, Infosys, czy Nordea Bank, co w naturalny sposób buduje markę biznesową miasta i przyciąga tu kolejnych międzynarodowych graczy. A tam, gdzie koncentruje się uwaga inwestorów, budują się wysokiej jakości, nowoczesne biura. Świadczy o tym aktywność deweloperska takich wiodących firm jak Echo Investment, Ghelamco Poland, HB Reavis, Skanska Property Poland, czy Virako – komentuje Tomasz Czuba, dyrektor działu wynajmu powierzchni biurowych, JLL.

Wzmożone zainteresowanie łódzkimi biurami międzynarodowe korporacje wykazywały zwłaszcza w ostatnich czterech latach. W związku z tym wzrosła także ilość nowych inwestycji biurowych. Wcześniej aktywność budowlana w Łodzi wahała się między 20 000 – 30 000 mkw. nowych biur, a w 2014 r. spadła nawet do 2600 mkw. W zeszłym roku na tutejszy rynek trafiło 74 000 mkw. powierzchni biurowej. Biurowce cieszą się zainteresowaniem najemców. W 2017 r. popyt wyniósł 58 500 mkw. 

Zdecydowana większość budowanych obiektów znajduje się na obszarze Centralnej Osi Łodzi, czyli największego terenu biurowego w mieście. Tutaj zrealizowano do tej pory ok. 120 000 mkw. biur, a do 2020 ten fragment miasta ma szansę urosnąć o kolejne 100 000 mkw. Na dużą uwagę zasługuje również Nowe Centrum Łodzi, które do tej pory zaoferowało 44 000 mkw. i ma perspektywę wzrostu o 150 000 mkw. w ciągu najbliższych lat – dodaje Tomasz Czuba. 

Monopolis, Łódź, biurowce, rewitalizacja

Rewitalizacja siłą Łodzi

W Łodzi realizowane są duże projekty rewitalizacyjne. Stały się one nawet znakiem rozpoznawczym miasta. Przykładem jest chociażby przebudowa dawnych zakładów Monopolu Wódczanego, czyli projekt Monopolis. 

Siła Łodzi polega na tym, że nie próbuje upodobnić się do innych miast, a w pełni czerpie ze swojego unikalnego potencjału i charakterystycznej zabudowy, jakiej nie mają inne polskie aglomeracje. A przynajmniej nie na taką skalę. To buduje jej atrakcyjność i w przyszłości może sprzyjać zwiększonej relokacji mieszkańców z innych miast. Ludzie poszukujący alternatywy dla tłocznej Warszawy czy Krakowa, mogą przyjechać właśnie tutaj. Z pewnością już teraz miasto znajduje się na tzw. krótkiej liście zagranicznych inwestorów, którzy od kilku lat czują się w Łodzi doskonale – komentuje Krzysztof Witkowski, Prezes Zarządu Virako, dewelopera Monopolis.

Firmy szukają biur w Łodzi

Atrakcyjność biznesowa Łodzi wpływa na poziom powierzchni niewynajętej, który jest obecnie stosunkowo niski. Pod koniec ubiegłego roku wynosił on 9, 5 proc. Jeśli więc jakaś firma poszukuje dużego biura, musi brać pod uwagę obiekty będące jeszcze na etapie budowy. Łódź przyciąga najemców również atrakcyjnymi czynszami za powierzchnie biurowe. Najwyższe czynsze transakcyjne kształtują się bowiem na poziomie od 11,5 do 13,2 euro/mkw./miesiąc. 

Łódź jest atrakcyjna dla rynku magazynów

Łódź to atrakcyjne miejsce na mapie polskiego rynku magazynów. Jak zauważa Tomasz Mika, dyrektor działu powierzchni magazynowo–przemysłowych firmy JLL: Polska Centralna, z zasobami magazynowymi na poziomie ok. 2 mln mkw. to jeden z pięciu największych i najbardziej popularnych rynków w Polsce, obok Warszawy, Górnego Śląska, Poznania oraz Wrocławia. Na tle innych regionów w kraju Polska Centralna wyróżnia się dużą ilością powierzchni zlokalizowanej w granicach miasta. To pozytywny trend, odpowiadający na dynamiczny rozwój handlu elektronicznego i bardzo szybko zmieniające się preferencje zakupowe Polaków. W dobie e-commerce oczekujemy szybkich dostaw naszych zakupów, a magazyny położone w granicach miasta realizują tę potrzebę. 

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz