Park Project II

B4B – projekt, który zmienił postrzeganie Podgórza

|
Tomasz Lisiecki, Chief Investment Officer w TriGranit
"TriGranit zawsze stara się zostawić pewne ślady przeszłości w uznaniu dla historii danego obszaru"
O głównych założeniach Projektu Bonarka for business rozmawiamy z Tomaszem Lisieckim, Chief Investment Officer w TriGranit.
Tomaszem Lisieckim, Chief Investment Officer w TriGranit.
Tomasz Lisiecki, Chief Investment Officer w TriGranit

1. Jak przebiegał proces gruntownej rewitalizacji byłego zakładu przemysłowego „Bonarka”?

Sama nazwa Bonarka obejmuje nie tylko handlowo-biurowy kompleks zrealizowany przez TriGranit, ale odnosi się również do Zakładów Przemysłu Nieorganicznego, które funkcjonowały w tej historycznej dzielnicy przez niemal 60 lat i które ostatecznie zostały zamknięte w 2003 r. Dzielnica Podgórze była wówczas podupadłym terenem w Krakowie, jednak dzięki otwarciu kilku instytucji kulturalnych, rozbudowie terenów mieszkalnych oraz intensywnym pracom rozwojowym prowadzonym przez firmę TriGranit, obszar ten jest obecnie szybko rozwijającą się dzielnicą Krakowa. W celu realizacji zaplanowanego projektu zakładającego wielofunkcyjność kompleksu, TriGranit przeprowadził gruntowną rekultywację, rewitalizację i regenerację całego terenu pod ponowną zabudowę, który obejmuje około 19 hektarów. Rekultywacja gruntu po wcześniejszym zakładzie przemysłowym była jednym z największych prywatnych, jak i miejskich projektów rewitalizacyjnych w Polsce, który zakładał złożone zmiany, a także usprawnienie sieci komunikacji tak aby zapewnić idealny dojazd do kompleksu Bonarka ze wszystkich stron. Co więcej, prace te również pozytywnie wpłynęły na około 30 hektarów gruntu, które otaczają Bonarkę.

2. Jakie były główne cele projektu B4B?

TriGranit od zawsze znany był z tak zwanej wielofunkcyjnej zabudowy oraz centrów miejskich. Jesteśmy zwolennikami budowy wielofunkcyjnego centrum miejskiego, takiego jak Bonarka, które tworzy nową dzielnicę w życiu społeczności. Liczne restauracje, organizowane wydarzenia, czy kino sprawiają, że centrum handlowe Bonarka to miejsce, gdzie można zarówno zrobić zakupy, jak i wybrać się po pracy lub w weekend. To centrum miejskie oferuje również wiele udogodnień wszystkim pracownikom Bonarka for business, które ułatwiają im codzienne życie, a restauracje stanowią dobre miejsce na spotkania biznesowe. Pomimo iż rekultywacja i rewitalizacja opuszczonego terenu wymaga ciężkiej i długiej pracy, te dodatkowe starania są zdecydowanie tego warte – wszystkie nasze tereny pod ponowną zabudowę są obecnie jednymi z najpopularniejszych i odnoszących największe sukcesy centrów miejskich w danym regionie i społeczności miejskiej.

3. Jak staracie się Państwo zmienić postrzeganie Bonarki jako terenu przemysłowego?

Zaryzykowałbym stwierdzenie, że dzielnica Podgórze przestała być już postrzegana jako teren przemysłowy. To właśnie takie zabudowy kulturalne i mieszkaniowe, jak projekt Bonarka przyczyniły się do tej zmiany.

4. Czy możemy dostrzec pewne „ślady przeszłości” w projekcie Bonarka for business?

Jeśli chodzi o tereny pod ponowną zabudowę TriGranit zawsze stara się zostawić pewne „ślady przeszłości” w uznaniu dla historii danego obszaru. W przypadku Bonarka City Center jest to wysoki komin, który widoczny jest nawet w samym centrum miasta Krakowa i stanowi znak rozpoznawczy Bonarki. Co więcej, niektóre elementy Bonarka City Center same nawiązują do przemysłowej historii tej dzielnicy – na przykład wybór materiałów użytych przy budowie fasad i elewacji. Natomiast poprzez użycie wysokiej jakości zróżnicowanych materiałów naturalnych takich jak kamień, drewno, szkło, czy cegła, architekt okazuje uznanie dla przemysłowej historii tego terenu, jak i wyrozumiałość dla odpowiedniego doboru materiałów, kolorów i faktur zaczerpniętych z długiej tradycji w architekturze Krakowa.

5. Jak teren Podgórza Duchackiego będzie się rozwijał w najbliższej przyszłości?

Jako reprezentant TriGranit mogę tylko wypowiadać się o projekcie Bonarka. Dzięki aktywnemu sektorowi BPO Kraków wciąż jest świetnie prosperującym rynkiem biurowym, a jako że środowisko rynkowe jest również wspierające, planujemy budowę kolejnych obiektów. Niedawno otwarty budynek F będzie wkrótce całkowicie wynajęty, a budynek G będzie gotowy w pierwszym kwartale 2017 r. Jeśli chodzi o kolejne budynki zaplanowane w ramach B4B (H, I, J), chcielibyśmy aby w zależności od rynku każdego roku otwarty został jeden biurowiec. B4B docelowo będzie składał się z 10 biurowców klasy A o całkowitej powierzchni najmu brutto wynoszącej 95 000 mkw., które zlokalizowane będą w unikatowej miejskiej zabudowie o całkowitej wartości terenu przekraczającej 200 milionów euro. 

 


0.0
Napisz pierwszy komentarz
Interbiuro - duży
mantra