INTERBIURO logoDEVCO Sp. z.o.o. logoHAVRE Sp. z o.o. logoTorus logoSpectra Development logoVantage Development S.A. logoAgrobex Sp. z o.o. logoMIX Biura Sp. z o.o. sp.k. logoWEKTRA HOLDING Sp. z o.o. logoForbo Flooring Systems Polska logoVastint Poland Sp. z o.o. logoPorto Office A Sp. z o.o. logoPrzedsiębiorstwo Budowlane START logoBałtyckie Centrum Biznesu Sp. z o.o. logoDom-Bud M. Szaflarski Spółka Jawna logoOlivia Business Centre logoUNIMOR Development S.A. logoGdańska Fundacja Przedsiębiorczości logoFYI Commercial Consulting logoKinnarps Polska Sp. z o.o. logoKontor logoCOTEX Office Centre logoArt-Deweloper Sp. z o.o. logoPodium Investment logoCity Space logoArchicom logoINTER-MAR Stanisław Marzec logoFabryka Mebli Biurowych MDD logoARTSERVIS sp. z o.o. logoAluprof S.A. logoINTER-BUD logoNowy Styl Group logoFlowcrete Polska Sp. z o.o. logoTétris Poland logoBusiness House logo
Kuczek-Maruta Kancelaria Radców Prawnych logo

Kulturalny biznes

|
Pasaż Pokoyhof jest miejscem otwartym na inicjatywy kulturalne
Współczesny biznes coraz częściej pełni rolę sponsora czy mecenasa kultury. Czy inwestycja w sztukę się opłaca?

W jaki sposób biznes angażuje się w kulturę? Możliwości jest tak wiele jak form aktywności kulturalnej. Wspieranie artystów, muzeów, galerii sztuki oraz inwestycje w dzieła filmowe, teatralne czy malarskie, a także organizowanie przeróżnych wydarzeń artystycznych, wystaw, koncertów to tylko niektóre z nich. 

 

Sponsoring lub mecenat

 

Sektor prywatny coraz częściej staje się partnerem dla artystów czy różnych instytucji kultury. Firmy stają się partnerami projektów, powołują fundacje czy stawiają na sponsoring. To właśnie sponsoring i mecenat stanowią obecnie dwie podstawowe formy współpracy na linii biznes-kultura. Wbrew pozorom nie są to tożsame pojęcia. Sponsoring oparty jest na wymianie usług przynoszących korzyści zrównoważone dla obu stron. Strona biznesowa jako sponsor przekazuje np. środki finansowe w zamian oczekując określonych w umowie sponsorskiej świadczeń, jak chociażby obecność logotypu czy wejściówki dla klientów i pracowników firmy. Mecenat wiąże się często z większym nakładem finansowym i jest bardziej bezinteresownym wsparciem podmiotów kulturalnych. Oczywiście czasami zdarza się również tak, że instytucje kulturalne dobrowolnie zamieszczają informacje o mecenasie np. w materiałach promocyjnych.

 

Czy warto?

 

Dlaczego firmy decydują się na współpracę z instytucjami kultury i artystami? Jest to forma promowania marki oraz sposób na dotarcie do potencjalnych klientów, którymi są odbiorcy sztuki. Dzięki takiej współpracy można również zapewnić pracownikom firmy uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych. Jednak zaangażowanie biznesu to także coś więcej niż skuteczne działania public relations. Wiąże się ono z poczuciem charytatywnego udziału w rozwoju społeczeństwa. Biznes wspiera różnorodne instytucje i wydarzenia kulturalne często właśnie w ramach Corporate Cultural Responsibility (CCR)

Sponsoring czy mecenat sztuki nie są zarezerwowane dla jakichś wybranych branż biznesu. Wiele z nich co prawda ma w tym zakresie większą tradycję, ale z powodzeniem mogą do nich dołączać kolejne. W procesach wspierania kultury współuczestniczy również wiele firm z branży nieruchomości. Deweloperzy często stają się także organizatorami ważnych wydarzeń kulturalnych. Co więcej inicjatywy kulturalne wspierane są nie tylko przez duże przedsiębiorstwa, ale też przez rodzinne, mniejsze firmy. 

 

Deweloper zaangażowany kulturalnie

 

W działania na rzecz kultury i sztuki od początku swojej działalności angażuje się Dorbud S.A. Firma współpracuje z założoną przez Dorotę i Tomasza Tworków Fundacją „Nowa Przestrzeń Sztuki”, która promuje i wspiera inicjatywy kulturalne już od wielu lat. Celem Fundacji jest współkształtowanie przestrzeni publicznej. Dokonują tego chociażby poprzez publiczne prezentacje projektów artystycznych czy dbałość o istniejące obiekty dziedzictwa kulturowego i przemysłowego.

Z inicjatywy spółki Dorbud realizowany jest również cykl wydarzeń artystycznych „Sztuka w przestrzeni publicznej”. Polega on na wprowadzaniu do przestrzeni miejskiej Kielc plenerowych ekspozycji współczesnych dzieł sztuki. Co roku, wybrany artysta tworzy instalację, która następnie pojawia się na kieleckim Placu Artystów, gdzie jest dostępna dla mieszkańców miasta i turystów. 

  • 1
  • 2

0.0
Napisz pierwszy komentarz
mantra